Fremover kan nysgerrige få tips og inspiration til rejser i Tyskland ved at chatte med Emma eller at kigge med på hendes Instagramprofil. Den nye frontfigur for landets turistråd er dog ikke ægte.
Emma er en moderne, kosmopolitisk kvinde i midten af 30’erne. Hun bor i Berlin og færdes hjemmevant i såvel den digitale som i den virkelige verden. Emma er desuden influencer og deler sin kærlighed til Tyskland på en Instagram-profil ved navn ’EmmaTravelsGermany’.
En ting adskiller dog Emma fra alle de andre unge kvinder, der bor i Tysklands hovedstad, og det er, at hun – trods sit lyse hår, underspillede smil og farverige tøj – ikke er et menneske af kød og blod. Hun er derimod skabt digitalt ved brug af kunstig intelligens (artificial intelligence (AI)).
Det er Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), der har udtænkt den såkaldte AI-assistent i samarbejde med bureauet Startup Creator, og planen er ifølge det tyske turistråd, at Emma skal være tilgængelige døgnet rundt og hjælpe med at trække turister til landet i fremtiden.
Har store planer for Emma
Udover at nysgerrige kan besøge Emmas profil på Instagram, hvor der i skrivende stund dog blot er offentliggjort et enkelt billede, er hun også en såkaldt chatbot, der kan svare på spørgsmål om eksempelvis tyske attraktioner eller give anbefalinger på flere end 20 sprog.
Det er tilsyneladende kun begyndelsen, forklarer DZT. Allerede inden i år går på hæld, er det meningen, at hun skal kunne tilgå langt flere informationer, end tilfældet er i øjeblikket. I fremtiden skal Emma dog ikke udelukkende fungere som en informationskilde.
Man arbejder nemlig henimod, at hun skal være en personlig rejseplanlægger, der kan skræddersy rejser efter enkelte brugers ønsker. Turistrådet har desuden til hensigt at gøre Emma til en central og gennemgående figur i DZT’s digitale kommunikation.
Blev set af 148 millioner
Organisationen benyttede i forvejen kunstig intelligens til blandt andet markedsføring, analyse og en mere simpel chatbot, men med Emma tager man første skridt på en helt ny rejse for DZT’s digitale strategi. Det forklarer turistrådets administrerende direktør Petra Hedorfer.
“Kunstig intelligens er et uvurderligt værktøj, der giver os mulighed for at styrke vores brandkommunikation. På kunderejsen kan Emma fungere som en innovativ brobygger mellem potentielle rejsende og ægte, uforglemmelige oplevelser i Tyskland, allerede i inspirationsfasen.”
Hun forklarer, at Emma skal fungere i samspil med de andre influencers og markedsføringsværktøjer, som benyttes for at vække rejsendes interesse for det store land.
”Sammen med vores traditionelle influencers nåede vi sidste år ud til hele 148 millioner mennesker på de sociale medier sidste. Vores nye AI-løsning supplerer dette arbejde og gør det nemmere for folk at planlægge deres rejse til Tyskland.”
Relaterede artikler:
Nu tager Momondo også kunstig intelligens i brug