- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Et kig på rejsebranchen efter coronaen

Hvordan vil rejseverden – flyselskaber, hoteller, krydstogter - se ud når coronakrisen er overstået? Det har økonomiprofessor med speciale i turisme en række bud på. Og der er forandringer i vente.

Mens verden lukker stadig mere ned og rejser bliver sværere at gennemføre med lukkede grænser og nærmest ingen fly, er det svært at forestille sig, hvordan rejselivet vil se ud når verden igen er klar til at modtage turister og andre rejsende.

Det ser tungt ud, men også rejsebranchen er gang på gang kommet tilbage fra tidligere kriser – terrorangrebet på USA den 11. september 2001, SARS, Finanskrisen og så videre – og eksperter er enige om, at rejsebranchen også vil komme sig efter coronakrisen, skriver CNN.com

“Mennesker vil stadig besøge andre steder, men de vil nødvendigvis fremover blive mere forsigtige med, hvad de gør,” siger Adam Blake, økonomiprofessor og chef for research på Department of Tourism and Hospitality på Bournemouth University i England, til CNN og fortsætter:

“Og de rejsende skal overbevises om, at det igen er sikkert at rejse, og de skal se konkrete forandringer for at gøre rejser mere sikkert.”

Lige nu, fortsætter professoren, ved vi ikke, hvornår corona-pandemien er overstået. Men når pandemien er forbi, vil de rejsende også efterspørge lavere priser på rejser, de priser vil komme for at anspore dem til igen at rejse.

Bud på forandringer i rejsebranchen
CNN-artiklen giver flere bud på, hvad der kan blive virkelighed når rejsebranchen igen begynder at komme i omdrejninger.

”Krydstogter bliver billigere når rederierne igen begynder at sejle,” forudser Christopher Anderson, professor i business-videnskab ved Cornell University’s Hotel School i New York.

Udfordringen bliver at tiltrække nye krydstogtturister, hvilket vil være afgørende for at krydstogtbranchen kan overleve. Krydstogtbranchen er skadet af medieomtale af coronaudbrud på krydstogtskibe og at mange havne har afvist krydstogtskibe, hvis de var mistænkt for at have coronasyge ombord.

Professor Anderson foreslår blandt andet den fordyrende mulighed, at gøre kahytterne større og dermed have færre passagerer ombord, for at gøre passagertætheden mindre. Ligeledes bør buffet-udbuddet reduceres og der skal i stedet serveres mere á la carte-mad, også som en måde at forbedre hygiejnen ombord på, foreslår professoren.

Renlighed bliver et salgsargument
“Og alle leverandører i rejsebranchen, hvad enten det er krydstogter, indlogering, hoteller og så videre må kigge grundigt på, hvordan de arbejder med hygiejnen og rengøringen – og kommunikerer deres tiltag til kunderne for at øge gæsternes opfattelse af sikkerhed på dette område,” siger Christopher Anderson.

Jan Freitag, direktør i analysefirmaet STR som henvender sig til overnatningsbranchen, understreger også vigtigheden af bedre rengøring og hygiejne.

”Det kan være beholdere med håndsprit mange steder, hyppigere rengøring af overflader – og at kommunikere overfor sine kunder, hvad man gør på området,” siger Jan  Freitag.

Samtidig udfordres overnatningsbranchen, herunder hoteller, af faldende priser. Og det tager som tommelfingerregel mindst to gange så lang tid at få priserne på et hotelværelse op på før-niveauet, som det tog at få prisen ned på sit laveste niveau i forbindelse med krisen, skriver CNN.

Og professor Christopher Anderson siger, at hoteller kan have en styrket profil når det gælder renlighed og hygiejne, fordi kunderne er mere sikre på, hvilket rengøringsniveau, de får på et hotel de har tillid til, end ved at leje en tilfældig Airbnb-bolig.

Billigere flybilletter og færre passagerer
Når flyselskaberne igen begynder at flyve vil der også her være en langsom opstart af ruter og frekvenser. Mange passagerer vil glæde sig over lavere billetpriser og at der i starten formentlig vil være færre passagerer, forudser professor Christopher Anderson.

“Måske bliver flyselskaberne i starten nødt til at flyve med mellemsædet tomt og alligevel til lavere priser – for at få passagererne tilbage,” siger han. Flere flyselskaber vil muligvis reducere serveringen ombord for at personalet og passagererne er mindst muligt i nærkontakt.

Professor Anderson tror, at forretningsrejser vil komme sig før leisurerejser, der bliver først indenrigsflyvninger, så indenfor samme kontinent inden de egentlige langruter for alvor kommer i gang.

Professoren forudsiger også, at mange firmaer i starten vil søge at klare sig med online-møder, men at behovet for at mødes ansigt til ansigt gradvist vil stige.

Ligeledes forudser professor Anderson, at flyselskaberne til at begynde med fortsat vil tilbyde fleksible ombookningsordninger.

”Men når vi så kommer til 2021, vil vi gradvist begynde at se, at rejsemønstrene begynder at komme tilbage til hvad vi kendte før coronaen,” forudsiger professoren til CNN.

Relaterede artikler:

Ti gode råd til rejsebranchen – efter coronavirussen

Vouchers skal styrke flyselskabernes likviditet

Rejseekspert: Der kan gå år før branchen er tilbage