- STANDBY.DK - https://standby.dk -

EU afviser klage over Lufthansa-afgifter

EU’ vil ikke behandle klage over bookingafgifter fra Lufthansa Gruppen til for eksempel rejsebureauer. Det får nu lobbyorganisation, der repræsenterer bookingsystemer, til at klage til EU.

ETTSA – European Technology & Travel Services Association – har sendt officiel klage til EU’s European Ombudsman. Baggrunden er, at EU Kommissionen ikke vil gøre noget sagen om at Lufthansa Gruppen i 2015 indførte afgift på billetter, hvis de ikke bookes på gruppens egne hjemmesider. Det har gjort hver Lufthansa-billet 16 euro dyrere, hedder det fra ETTSA.

Bag ETTSA står globale reservationssystemer, GDS’er, og store billetsøgemaskiner. Blandt disse er Amadeus, Booking.com, ebookers, Expedia, Odigeo (og dets varemærker som for eksempel Opodo og Travelink), lastminute.com Group, Sabre og Travelport. Associerede medlemmer er blandt andet SkyScanner, TripAdvisor, e-Travel, etraveli og Kiwi.com

ETTSA repræsenterer disse virksomheders interesser overfor andre dele af rejseindustrien, politikere, meningsdannere, forbrugergrupper og andre aktører med relevans for rejsebranchen.

ETTSA er utilfreds med, at EU Kommissionen ikke vil gøre noget ved, at Lufthansa i 2015 indførte afgiften på 16 euro per billet. En begrundelse for klagen til European Ombudsman er, at Lufthansa-afgiften er en fordyrende begrænsning i for eksempel rejsebureauers og firmaers muligheder for at købe flybilletter billigst muligt.

Der henvises blandt andet til, at Lufthansa Gruppen, ifølge ETTSA, bryder bestemmelser i forordningen EC 80/2009 vedrørende det adfærdskodeks, der er for CRS (Computerised Reservation Systems).
EC 2009 regulativet skal sikre, at ”lufttrafik for alle flyselskaber bliver vist på en ikke-diskriminerende måde på rejsebureauernes computerskærme … da disse distributionskanaler kan påvirke forbrugerens valg.”

”Klage afspejler ikke længere markedsvilkår”
ETTSA klagede allerede i 2015 til EU Kommissionen over Lufthansa-afgiften, fordi den ifølge lobbyorganisationen ”diskriminerer” mod kunder der bruger neutrale formidlere til at booke flybilletter. I stedet opkræver blandt andet GDS-systemerne afgift hos flyselskaberne for at booke billetter – disse udgifter var medvirkende til, at for eksempel Lufthansa indførte sin afgift, skriver hjemmesiden buyingbusinesstravel.com

Sidst i maj i år, efter tre års vurdering af klagerne over Lufthansa-afgifterne, oplyste EU, at man ikke ville foretage sig yderligere, da klagens indhold i dag ”ikke længere afspejler de eksisterende markedsvilkår.”

ETTSA’s klage over EU til European Ombudsman begrundes også med, at EU ikke behandlede klagen indenfor en rimelig tidsramme og dermed ved sin passivitet gav Lufthansa et indirekte Ja til at indføre en ”unfair forretningsmetode.”

Relaterede artikler:

EU undersøger om Lufthansas GDS-gebyrer er lovlige

Lufthansas booking-ændring koster passagerer

Flere flyselskaber viser flaget via Travelport

Amadeus øger samarbejde med erhvervsrejsebureau