- STANDBY.DK - https://standby.dk -

EU vil igen kigge nærmere på hotelbookingportaler

EU’s konkurrencekommission vil i en ny undersøgelse næste år igen stille skarpt på hotelbookingportalerne i en ny analyse. Målet er at afdække, hvordan hotelværelser udlejes på tværs af markeder.

Den kommende EU-analyse sætter fokus på markedet for hotelbookinger i Belgien, Cypern, Polen, Spanien, Sverige og Østrig. Analysen skal blandt andet vise, hvilken effekt – om nogen – som de nationale forbud mod prisklausuler har haft. Det skriver HORESTA på sin hjemmeside.

Landene repræsenterer en spredning geografisk og i forhold til befolkningsstørrelse samt graden af national regulering af bookingmarkedet.

Danmark er ikke et af de udvalgte lande, men Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forsikrer HORESTA om, at Danmark har mulighed for at komme med input i løbet af undersøgelsen.

Studiet vil undersøge perioden fra 2017 til starten af 2021, og målet er at vurdere konkurrencen på området, hvor få store aktører sidder på majoriteten af markedet, skriver HORESTA.

I starten af coronakrisen i marts opfordrede Horesta til, at al omsætning fra booking af hoteller, kroer og vandrehjem skal direkte til erhvervets virksomheder – ikke til bookingplatforme, der hurtigt snupper 25 procent af beløbet, lød det fra Horesta.

Horesta opfodrede danskerne til ”Book direkte” – budskabet er, at der skal bookes direkte hos leverandøren, hotellet, konferencecentret og så videre – ikke via en mellemhandler som en bookingplatform, der ofte er rigtig gode leverandører af for eksempel udenlandske kunder.

HORESTA relancerede i marts kampagnen ”Book direkte”. Den europæiske kampagne har til formål at få gæsterne til at foretage booking direkte gennem det enkelte hotel. Kampagnen er en fælles indsats fra den europæiske hotel- og restaurantorganisation, HOTREC, hvor Horesta er medlem og i denne periode har formandsposten gennem sin bestyrelsesformand, hoteldirektør, Jens Zimmer Christensen.

Advarer mod fortsat høj moms i Danmark og Airbnb
Udover hotelbookingportalerne er for eksempel de danske hoteller også udfordret af den høje dansk moms samt den fortsatte konkurrence fra Airbnb.

Hotelbranchen har længe været oppe en række ikke corona-relaterede udfordringer. Medejer af og administrerende direktør for dansk Guldsmeden Hotels, Sandra Plesner Weinert, sagde for nylig til STANDBY.dk:

”Udefrakommende faktorer er den eksplosive vækst af Airbnb-værelser som for København beløb sig til en vækst på 25 procent i 2018-19 – og det høje danske momstryk, der forringer vores konkurrenceevne i forhold til vores nabolande.”

Guldsmeden Hotels noterer, at de mange nye hotelåbninger i København i disse år ”slet ikke er problemet – faktisk er væksten af nye hotelværelser i byen nødvendig. Uden denne værelsestilvækst kan København ikke tilbyde den hotelkapacitet, som de store sportsevents, kongresser og så videre, som vi gerne vil tiltrække, kræver,” lød meldingen.

”Airbnb er sort økonomi”
Et andet område, Sandra Plesner Weinert gennem årene har kæmpet meget imod, er privat boligudlejning i form af blandt andet Airbnb. Og den udfordring består, coronakrise eller ej.

”Der bør lovgives mere omkring Airbnb, det er ikke i orden med en sideløbende stor, sort økonomi uden moms og skat. Vi andre slås permanent med høje huslejer, høje lønninger og høje moms, skatter og afgifter,” sagde Sandra Plesner Weinert.

Relaterede artikler:

Horesta: drop bookingplatforme

Dansk Erhverv kritiserer bookingportaler

Høj moms og Airbnb generer fortsat hotelbranchen