Horesta: drop bookingplatforme

Al omsætning fra booking af hoteller, kroer og vandrehjem skal direkte til erhvervets virksomheder – ikke til bookingplatforme, der hurtigt snupper 25 procent af beløbet, lyder det fra Horesta.

Horesta opfodrer nu danskerne til ”Book direkte” – budskabet er, at der skal bookes direkte hos leverandøren, hotellet, konferencecentret og så videre – ikke via en mellemhandler som en bookingplatform, der ofte er rigtig gode leverandører af for eksempel udenlandske kunder.

Mange hoteller, kroer og vandrehjem er lukket. Få kører på nødblus. Enhver krone er afgørende for virksomhederne. Derfor opfordrer Horesta nu danskerne til at booke direkte hos hotellerne – og springe mellemleddet og bookingportalerne over.

”Dét er både vigtigt nu, og når alle restriktionerne ophæves. For det danske overnatningserhverv er de store internationale bookingportaler dyre og tunge at danse med,” siger Kirsten Munch, politisk direktør i Horesta, og tilføjer:

”Og lige nu er det vigtigt, at alle hjælper med at sikre at flest mulige penge ender hos hotelvirksomhederne i Danmark i stedet for i lommerne på de store bookingportaler.”

Derfor relancerer Horesta kampagnen ”Book direkte”. Den europæiske kampagne har til formål at få gæsterne til at foretage booking direkte gennem det enkelte hotel. Kampagnen er en fælles indsats fra den europæiske hotel- og restaurantorganisation, HOTREC, hvor Horesta er medlem og i denne periode har formandsposten gennem sin bestyrelsesformand, hoteldirektør, Jens Zimmer Christensen.

Bookingportaler snupper 15 til 30 procent af beløbet
En gennemsnitlig kommission for en hotelbooking gennem en bookingplatform er 15-20 procent, men der er eksempler på kommissioner på op mod 30 procent, oplyser Horesta.

”Uanset om vi skal booke en overnatning på et hotel eller bestille take away mad fra en restaurant, så er der brug for, at vi gør os umage med at booke og bestille direkte hos hotellet og restauranten. Efter den periode, virksomhederne gennemlever netop nu, skal vi som forbrugere gøre, hvad vi kan for at hjælpe vores virksomheder med at komme på fode igen,” siger Kirsten Munch.

Som en del af kampagnen er der udarbejdet flyers, logo’er og klistermærker og så videre på flere sprog. Horestas hotelmedlemmer kan hente materialet online nemt og gratis.

Relaterede artikler:

Dansk Erhverv kritiserer bookingportaler

Erhvervet: Forlænget lukning af Danmark øger krisen

Rejseekspert: Der kan gå år før branchen er tilbage