- STANDBY.DK - https://standby.dk -

EU’s Forbruger Europa har guide til flystrejker

Flere luftfartsstrejker truer i Europa, ikke kun hos SAS. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har sammen med Forbruger Europa samlet råd og information om forbrugernes rettigheder.

”Når medierne fortæller om forsinkede fly og strejker, er det vigtigt, at man sætter sig ind i, hvad det præcis har af betydning for ens egen rejse. Det er ikke nødvendigvis alle, der bliver berørt ens. For eksempel kan flyselskaberne have underleverandører, hvor afgangene kan blive påvirket forskelligt. Så følg med, og hold dig orienteret forud for rejsen.”

Det siger Lars Arent, leder af den danske afdeling af EU’s Forbruger Europa, i en pressemeddelelse.

Den danske afdeling af Forbruger Europa er en del af Konkurrence og Forbrugerstyrelsen. Forbruger Europa-netværket er oprettet af Europa-Kommissionen og har kontorer i alle EU-lande plus Norge og Island.

”Hvis man bliver berørt af en strejke, kan ens rettigheder afhænge af flere forskellige regelsæt – afhængig af rejsetypen og de konsekvenser strejken får for rejsen. Er man utilfreds med den løsning, man bliver tilbudt af flyselskabet eller rejsebureauet, så søg vejledning på forbrug.dk eller via Forbruger Europas hotline,” anbefaler Lars Arent.

Guide: Flystrejke – gode råd her og nu
I pressemeddelelsen skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa blandt andet:

”Sørg for at møde op i lufthavnen ved check-in i rette tid, medmindre flyselskabet på forhånd har oplyst, at flyafgangen er flyttet til et andet tidspunkt eller aflyst.

Vent med at søge alternative rejser til man ved, om ens fly er aflyst, hvis man vil have mulighed for at få eventuelle ekstra udgifter dækket.

Hør, hvad det strejkende flyselskab tilbyder. Det skal tilbyde at komme med en anden eller senere flyafgang – eventuelt med et andet flyselskab eller en anden transportform. Man kan også vælge at få pengene retur.

Hvis flyselskabet ikke kan tilbyde en løsning, og man selv har fundet en alternativ afgang, så bestil den ikke, før man har været i kontakt med flyselskabet. Hvis man ikke kan komme i kontakt med flyselskabet, så kan man ikke være helt sikker på at få erstattet sine ekstraudgifter. Som udgangspunkt har man dog krav på at få dækket udgifter til en alternativ afgang, også hvis det er en ny billet hos et andet flyselskab,” lyder det.

Gem kvitteringer og dokumentation for ekstraudgifter
Sørg for at have mest mulig dokumentation på skrift, herunder klager og øvrige henvendelser til flyselskabet.

Få styr på ret til at afbestille hoteller og andet forhåndsbestilt på destinationen. Hvis man skal kræve erstatning herfor, er det kundens ansvar, at man har begrænset tabet så meget som muligt.

Når der opstår et problem i forbindelse med din rejse, skal du med det samme kontakte den, du har købt billetten af. Det kan være et flyselskab eller et rejsebureau,” skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa.

Hele pressemeddelelsen med flere links kan ses hér.

Relaterede artikler:

3.000 Apollo-gæster rammes af mulig SAS-strejke

Rejsende bør tage forholdsregler forud for ferien

Sådan flyver SAS i tilfælde af strejke

Her er oversigten over luftfartsstrejker i Europa

Politianmelder danske flykompensationsfirmaer