SAS-strejken, lokale COVID-19-restriktioner og lang ventetid i lufthavnen kan få betydning for en eventuel rejse i år, og derfor er der flere overvejelser man bør gøre sig inden ferien, lyder det fra Forbruger Europa.
Det er ved at være den tid på året, hvor mange danskere holder ferie. Efter flere år med rejserestriktioner og lukkede grænser vender udlandsrejserne tilbage i et større omfang i år.
Det har fået Forbruger Europa til at dele en række gode råd, som danskerne bør overveje inden ferien. Forbruger Europa er den del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som rådgiver danskere, der har købt en vare eller tjenesteydelse i et andet EU-land, Norge eller Island, om den gældende forbrugerlovgivning, hvis det skulle blive nødvendigt
Der er flere årsager til, at danskerne opfordres til at tage visse forholdsregler inden ferien. Piloterne hos SAS har varslet en strejke, der kan gå i gang den 29. juni, ligesom der har været lang kø og ditto ventetider i Københavns Lufthavn i løbet af foråret og forsommeren, da lufthavnen har manglet ansatte i sikkerhedskontrollen.
Yderligere bør ferierejsende også huske på, at selvom COVID-19 i nogen grad er gået i glemmebogen herhjemme, hvor restriktionerne er blevet udfaset og vi igen i vid udstrækning lever som før pandemien, er det ikke nødvendigvis sådan på alle de destinationer, hvor danskerne rejser til for at holde ferie i år.
Mød op i god tid
Såfremt ens flyvning bliver aflyst eller forsinket på grund af en eventuel strejke, har man krav på at få pengene retur eller en ombooking til først mulige afgang. Det oplyser Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.
”Helt overordnet skal du vide, at rettighederne først udløses, når problemet bliver aktualiseret – altså når strejken, aflysningen eller forsinkelsen reelt sker. Du kan altså ikke på forkant påberåbe dig retten til en tidligere afgang eller en ny billet hos et andet selskab, fordi du frygter ikke at kunne nå den koncert eller den hotelovernatning, du har booket på rejsedestinationen.”
Helt generelt støtter Forbruger Europa derudover op om det råd, som Københavns Lufthavn også er kommet med. Nemlig at møde op i ekstra god tid i lufthavnen sådan, at man ikke risikerer at komme for sent til flyet. Det gælder desuden også i lufthavne i udlandet, hvor der flere steder også har været pres på i år, lyder det.
Dokumenter udgifter og tab
Hvis det ender med, at en eventuel aflysning eller forsinkelse får den konsekvens, at man misser eksempelvis en hotelovernatning eller lignende er rådet meget klart, så handler det om at indsamle så meget dokumentation som muligt for de konkrete udgifter og tab.
Det kan efterfølgende sendes til ens forsikringsselskab, såfremt man har en rejseforsikring, der gælder.
Forbruger Europa betoner ligeledes, at man som forbruger ofte er bedre stillet, hvis hotel, flybilletter og andet er købt sammen som en pakkerejse, da man her bliver beskyttet af pakkerejseloven, og af den grund kan det være værd at overveje, når man planlægger en ferierejse.
COVID-19 spøger fortsat
Selvom vi herhjemme har smidt mundbindet, holder mindre afstand og ikke spritter fingrene af nær så ofte som tidligere, er det ikke ensbetydende med, at det også er sådan alle andre steder. Derfor råder Forbruger Europa rejsende til, at man allerede inden rejsen sætter sig ind i, hvordan situationen ser ud på den destination, hvor turen går til.
”Hvis du bliver afvist i paskontrollen eller i gate 22, fordi du ikke lever op til de lokale krav, har du som udgangspunkt ikke krav på erstatning. Herhjemme tænker vi måske ikke så meget på coronavirus, men der er en hel del lande, hvor der stadig kan være restriktioner for at komme ind eller for ens adfærd på rejsedestinationen,” udtaler Lars Arent.
Han råder derfor til, at man sætter sig godt ind i hvilke krav, som gælder for fremvisning af dokumentation for vacciner og test, der hvor ferien går hen. Derudover bør man også tjekke, at man fortsat har adgang til ens eget coronapas, om man skal have foretaget en test inden afgang samt få helt styr på, hvorvidt ens forsikring gælder.
Forbruger Europa understreger, at det er ens eget ansvar at sætte sig ind i de gældende regler, da man kan blive afvist på eksempelvis et feriecenter, hotel eller vandland, hvis man ikke lever op til deres krav og regler, og i den situation har man som udgangspunkt ingen ret til at få sine pengene retur.
Gode råd fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen |
Sæt dig ind i de lokale restriktioner. Hvis du skal fremvise coronapas, udfylde en formular eller have et givent antal vaccinestik, er det dit ansvar at leve op til kravene. |
Tjek at du stadigvæk kan tilgå din app med coronapasset. |
Tjek at din rejseforsikring dækker det, du gerne vil have, og fortsat er gyldig. Undersøg også, om du har betalt rejsen med et kreditkort, som kan have en indbygget rejseforsikring. |
Tjek din billet og vilkårene for den. |
Kom i god tid. Nogle lufthavne er presset af stigende passagertal, og det er dit ansvar at være i flyet ved afgang. |
Indhent mest mulig dokumentation for eventuelle forsinkelser eller aflysninger, ellers kan det være svært at gøre sin sag gældende i forbindelse med en klage eller ansøgning om refusion eller kompensation. |
Gem alle kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle udgifter, du har haft og gerne vil have dækket. |
Relaterede artikler:
Forbruger tabte sag om corona-aflyst ferie i udlandet
Rekordmange forbrugerklager over rejsebranchen
Københavns Lufthavn: Kom i god tid