- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flyselskab afviste regler for passagerkompensation

Dansk flypassager på vej hjem fra USA tilbudt meget lavere kompensation fra flyselskabet end han havde krav på. ”Ikke unormalt at rejsende tilbydes uforklarlige beløb,” siger EU’s Forbruger Europa.

Hvilket flyselskab, der er tale om i sagen fra den danske afdeling af EU’s Forbruger Europa, en del af Forbrugerstyrelsen, oplyses ikke. Men i pressemeddelelsen siger jurist i Forbruger Europa, Tan Møhl:

”Der er klokkeklare regler for, hvad passagerer har krav på, når flyet bliver forsinket. Alligevel er det ikke unormalt, at der opstår udfordringer, når de skal have deres penge.

Det kan være situationer, hvor de får uforklarlige beløb udbetalt, der ikke dækker det reelle krav, eller som i dette tilfælde, hvor de bliver tilbudt kompensation pr. familie og ikke pr. person. Det kan være utrolig svært at navigere i, hvis man ikke kender sine rettigheder,” siger Tan Møhl.

Sagen drejer sig ifølge Forbruger Europa om en dansk flypassager, Klaus Olesen. Da flyet med ham og hans familie fra USA til Danmark blev forsinket i over fire timer, fik han og 12 andre rejsemakkere hverken tilbudt kompensation eller forplejning. Derfor endte han med at kontakte Forbruger Europa. Det oplyses ikke, om Klaus Olesen fløj direkte fra USA til Danmark eller via en europæisk lufthavn.

Ingen hjælp fra flyselskabet
Forbruger Europa skriver i pressemeddelelsen, at Klaus Olesen og hans medrejsendes fly fra USA blev forsinket i over fire timer; at passagererne hverken fik tilbudt mad eller drikke og efterfølgende endte ”i en bøvlet proces for at få kompensation.”

Han siger ifølge pressemeddelelsen: ”Da jeg endelig fik hul igennem til flyselskabet, anerkendte de vores krav på kompensation, men de prøvede at komme udenom: Først sagde de, at vi ville få 600 euro pr. familie, men vi havde krav på 600 euro pr. person. Heldigvis har jeg prøvet det før, så jeg kendte reglerne, men det er det jo ikke alle, der gør. Måske er der nogle, der bare accepterer.”

Fordi han vidste, at den tilbudte kompensation ikke var korrekt, gik han til Forbruger Europa med sit krav til flyselskabet: ”Jeg havde brugt meget tid på en dialog, der ikke førte nogen vegne. Jeg har tidligere fået hjælp andre steder, men der skulle jeg betale 25 procent af det endelige beløb. Hos Forbruger Europa kunne jeg få gratis hjælp – endda på dansk,” siger han.

Efterfølgende lykkedes det Forbruger Europa at hjælpe Klaus Olesen med at få fuld kompensation, 600 euro pr. person, oplyses det

Flere rettigheder ved lange forsinkelser
Forbruger Europa skriver, at har man købt en pakkerejse (for eksempel fly og hotel), kan man kontakte sin rejsearrangør for at høre nærmere om rettigheder.

Videre hedder det fra Forbruger Europa: Passagerens rettigheder ved forsinkelser afhænger af, hvor langt man skulle flyve og forsinkelsens varighed. Man kan blandt andet have ret til forplejning, transport m.m., mens der ventes, samt yderligere kompensation for de gener, forsinkelsen har medført.

For eksempel er passagerens rettigheder ved over fire timers forsinkelse i afgang for flyvninger, som er over 3.500 kilometer og uden for EU, men til et EU-land: Mad og drikke, hvis en overnatning er nødvendig som følge af forsinkelsen, skal flyselskabet tilbyde en sådan samt transport mellem hotel og lufthavn.

Gem alle kvitteringer, så man efterfølgende kan bede flyselskabet refundere rimelige udgifter vedrørende forsinkelsen, hedder det. Der er mere om gældende regler på Forbruger Europas hjemmeside.

 

Relaterede artikler:

Forbruger Europa: Flyselskaber vildleder passagerer

Danmark mønstereksempel i Europas rejsebranche

Forbrugerombudsmand: Ulovligt gebyr ved flybillet