Det var i strid med god skik, da onlinerejsebureau ikke refunderede flybillettens fulde beløb, siger Forbrugerombudsmanden. “Ved ulovlige gebyrer har forbrugerne krav på at få deres penge retur.”
Forbrugere skal ikke betale et gebyr for at få refunderet deres billet til et aflyst fly, hvis de har købt billetten hos en formidler, og formidleren ikke tydeligt har gjort forbrugeren opmærksom på gebyret ved købet af billetten.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
I den konkrete sag, har Forbrugerombudsmanden vurderet, at virksomheden ”Flygpoolen I Stockholm AB” har benyttet rejsevilkår på hjemmesiden flightfinder.dk, som var i strid med god markedsføringsskik. Flightfinder.dk eksisterer ikke mere, men selskabet er stadig aktivt under moderselskabet, Uvet Nordic i Sverige.
Uvet Nordic er et onlinerejsebureau (OTA) og har ifølge sine hjemmeside varemærkerne: Flygpoolen, Farefinder, Airfinder, FlyUvet og Travelstore.
Krav på at få de opkrævede gebyrer retur
Forbrugerombudsmanden skriver videre, at Flygpoolen I Stockholm opkrævede et gebyr på 395 kroner pr. billet for på vegne af forbrugere at anmode flyselskaber om at refundere billetter til aflyste fly.
Gebyret var ikke fremhævet tydeligt, da forbrugerne købte flybilletterne. Desuden fremgik det ikke, at virksomheden alene var formidler af flyrejserne, oplyses det.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at forbrugere, som har betalt et sådant gebyr for refusion af flybilletter i tilsvarende situationer, vil have krav på at få de opkrævede gebyrer tilbage.
Hvis en flyformidler ønsker at opkræve et gebyr for på vegne af en forbruger at søge om refusion, vil det være byrdefuldt for forbrugeren. Et ”byrdefuldt vilkår” skal være fremhævet klart og tydeligt, ellers er det ugyldigt og det vil være i strid med markedsføringslovens regler om god skik at gøre et sådant vilkår gældende over for forbrugere, mener Forbrugerombudsmanden.
Gebyrer kan være ulovlige
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger i pressemeddelelsen: ”Formidlere af flybilletter skal tydeligt oplyse, at de tager betaling for at søge refusion for billetter til aflyste flyafgange. Gør formidlerne ikke det, er gebyrerne ulovlige, og forbrugerne har krav på at få deres penge retur.
Det skal også være tydeligt for forbrugerne, når et selskab blot formidler købet af en billet. Ellers har formidleren ifølge dansk ret selv påtaget sig forpligtelsen til at refundere det fulde beløb ved aflysninger af flyrejsen,” lyder det.
Ved køb af flybilletter på en hjemmeside, er det altovervejende udgangspunkt, at forbrugeren indgår en aftale med det selskab, der ejer den pågældende hjemmeside. Dette udgangspunkt kan fraviges, hvis den erhvervsdrivende tydeligt har angivet, at forbrugeren indgår en aftale med et andet selskab, oplyser Forbrugerombudsmanden.
Hele pressemeddelelsen kan ses via dette link.
Relaterede artikler:
Kendt influencer får stor bøde for skjult rejsereklame