- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flyselskab vil kun have miljøvenlige turistprodukter

Fra næste år vil Air New Zealand kun promovere bæredygtige attraktioner og turismeprodukter i New Zealand. Det skal ske via landets modsvarighed til det danske Green Key-koncept.

Fra april næste år vil Star Alliance-medlemmet Air New Zealand kun sælge turismerelaterede aktiviteter og attraktioner, der er blåstemplet af Qualmark på områder som kvalitet, sikkerhed og bæredygtighed.

Det skriver Air New Zealand i en pressemeddelelse.

Qualmark kan sammenlignes med for eksempel det danske Green Key-koncept, hvor der også stilles en masse krav for at blive anerkendt. Hos Qualmark kigges der på fire præmære kriterier: økonomi, social ansvarlighed, miljø og kultur samt sundhed og sikkerhed.

Efter ansøgningen er modtaget, vurderer Qualmark om ansøgeren kan komme ind under paraplyen. Er det tilfældet, vurderes det, om produktet rækker til en bronze-, sølv- eller guld-rangering. Disse baseres på ansøgerens opfyldelse af områder inden for bæredygtig turisme.

I øjeblikket udbyder Air New Zealand 465 Qualmark-godkendte turismeområder i New Zealand. Der forventes endnu flere af disse, efterhånden som stadig flere turismeaktører kommer ind under Qualmark-konceptet, oplyser flyselskabet.

Coronakrisen har øget fokus på bæredygtighed
Air New Zealands kunde- og salgsdirektør, Leanne Geraghty, siger i pressemeddelelsen, at coronakrisen har øget flyselskabets engagement for at blive mere bæredygtigt og for at understøtte newzealandske turismeoperatører der deler disse værdier.

”Aotearoa (maori-befolkningens navn for New Zealand, red.) har meget at tilbyde verden med vores fantastiske landskaber og natur – det er hvad vi er kendt for, og det er vores fælles ansvar at passe på dette,” siger Leanne Geraghty og tilføjer:

”Derfor støtter Air New Zealand landets turismeoperatører, der bidrager til at Aotearoa forbliver med at være en bæredygtig verdensklasse destination. Dette handler ikke bare om Air New Zealand – det handler også om at fremtidssikre vores turismebranche på områder som klimaforandringer.”

Steven Dixon, generalmanager for Qualmark, siger i pressemeddelelsen fra Air New Zealand, at han påskønner flyselskabets engagement med at fremhæve det bedste inden for New Zealands turismeprodukter.

”Turismeprodukter med Qualmark-varemærket har vist et engagement med at levere kvalitetsprodukter til sine gæster. Dette omfatter også handlinger fra Qualmark-operatører over for bæredygtige miljøhensyn i de geografiske områder, operatørerne er i – dette er også noget, kunderne efterspørger,” siger Qualmark-chefen.

Relaterede artikler:

”Lærer vi ikke af coronakrisen, lærer vi aldrig noget”

Danmark får flere miljøvenlige Green Key-hoteller

SAS: ”Vi skal tænke bæredygtighed ind i alt”