- STANDBY.DK - https://standby.dk -

De flyver med Airbus A380

LUFTFART: Emirates har netop modtaget sin A380 nummer 100. I alt 13 flyselskaber i Europa, Mellemøsten og Asien har i dag verdens største passagerfly i drift på foreløbig 60 destinationer.

LUFTFART: Emirates har netop modtaget sin A380 nummer 100. I alt 13 flyselskaber i Europa, Mellemøsten og Asien har i dag verdens største passagerfly i drift på foreløbig 60 destinationer.

Emirates fik forleden nøglerne til sin Airbus A380 nummer 100 – i dag flyver de foreløbig 216 leverede Airbus A380 for 13 flyselskaber til foreløbig 60 lufthavne verden over.

Air France har 11 destinationer med A380, Asiana Airlines fra Sydkorea har tre, British Airways ni, China Southern Airlines fem, Emirates 46, Etihad Airways seks, Korean Air, også fra Sydkorea, seks, Lufthansa 12, Malaysia Airlines to, Qantas seks, Singapore Airlines 13 og Thai Airways seks, oplyser Airbus’ hjemmeside for A380: IflyA380.com

I snit har de nuværende Airbus A380 plads til 544 passagerer fordelt på fire klasser, first, business, premium og economy.

A380 med flest flysæder er versionen Emirates blandt andet bruger på Københavns Lufthavn med plads til 615 passagerer. Versionen har kun economy og business class.

Dobbeltdækkeren kom i kommerciel drift i 2008 med Singapore Airlines som søsætningskunde.

Ifølge Airbus hjemmeside  har flyfabrikken 317 bestillinger på A380, hvoraf de 216 er leveret. I Europa flyver kun Air France, British Airways og Lufthansa med typen.

Indtil nu har A380 samlet fløjet over 500.000 gange med mere end 190 millioner passagerer. Der er i snit hver dag over 300 passagerflyvninger med Airbus A380, et eksemplar af typen starter eller lander i snit hvert andet minut, oplyser Airbus.

Mulig ny version
Emirates har tidligere signaleret interessere i flere end de 142 A380’erne, det har bestilt. Men det skal være en såkaldt neo (new engine option) variant med blandt andet nye motorer, der bruger mindre brændstof. Denne version er Airbus tøvende overfor, da flyfabrikken ikke mener, der er nok kunder til den.

Til gengæld præsenterede Airbus i juni i år sin såkaldte A380plus-pakke, der sætter nye winglets på kæmpeflyet, hvilket reducerer brændstofforbruget med fire procent – og via et nyt design af kabinen gør, at der kan proppes yderligere 80 passagersæder ind.

 

Relaterede artikler

Airbus skruer ned for produktion af A380

Airbus frygter fremtiden for megajumbo

Leveringsrekord hos Airbus