Airbus frygter fremtiden for megajumbo

En Airbus A380 på vej til landing i Københavns Lufthavn.

LUFTFART: Airbus har stadig bestillinger på 104 eksemplarer af dobbeltdækkeren A380. Men der kommer nærmest ikke nye ordrer. Produktionstakten kan falde til under én om måneden.

Der er mørke skyer forude for verdens største passagerfly, Airbus A380. I værste fald kan det ende med, at produktionen ophører.

Airbus bearbejder i denne tid ikke mindst typens største kunde, Emirates, til at bestille op til 20 flere eksemplarer, skriver nyhedsbureauet Bloomberg og tilføjer, at Airbus også forhandler med British Airways’ moderselskab, IAG, det japanske flyselskab ANA og Thai Airways om at anskaffe flere.

Dobbeltdækkeren kom i kommerciel drift i 2008 med Singapore Airlines som søsætningskunde. Typisk har A380 i snit 550 passagersæder – versionen som Emirates bruger på sin daglige rute til Københavns Lufthavn har dog plads til 615, versionen har kun economy og business class.

I alt har Emirates bestilt 142 A380 og har snart modtaget de første 100.

Rivalerne fra Boeing har allerede meddelt, at også de kan se en mulig ende for deres største passagerfly, B747, som den amerikanske flyfabrik i dag kun samler et eksemplar af hver anden måned. Dermed løber Boeing tør for B747-bestillinger om fire år.

For at øge salget af A380 præsenterede Airbus tidligere i år en ”plus-version”, der bl.a. kunne presse yderligere 80 ekstra flysæder ind i det samme flyskrog, hvilket skulle give 13 pct. lavere sædeomkostninger, hvis alle var solgt.

Men koncernchefen for A380’erens største kunde, Emirates, Sir Tim Clark, har sagt, at han ikke har brug for de ekstra sæder i plus-versionen.

Starter eller lander hver 2,5 minut

Foreløbig har Airbus leveret 213 eksemplarer af A380, herunder 28 sidste år til 13 kunder. Der er bestilling på yderligere 104 – heraf 47 til Emirates, der i alt har bestilt 142.

Ifølge Airbus starter eller lander der i snit en A380 hver 2,5 minut. I Europa har kun Air France, British Airways og Lufthansa A380 i flåden.