- STANDBY.DK - https://standby.dk -

For tidligt at tale om tilbagevækst efter coronakrisen

Det nationale tyske turistråd arbejder med ny international marketingstrategi for at få tysk turisme tilbage og klar til fremtiden, lyder det fra koncernchefen for Deutsche Zentrale für Tourismus.

Petra Hedorfer, administrerende direktør for det nationale tyske turistråd, DZT, Deutsche Zentrale für Tourismus, kigger i omfattende klumme på DZT’s Linkedinside på turistorganisationens mange udfordringer.

Hun bruger også lejligheden til at kigge frem på en endnu ukendt fremtid, hvor coronakrisen mere eller mindre er kommet under kontrol.

Petra Hedorfer konstaterer, at Tysklands incomingmarkeder, for eksempel det danske, vil være sårbart. Der er store udfordringer om grænseåbninger og at disse hurtigt kan lukkes igen, hedder det.

Hun henviser blandt andet til tal fra det tyske HORESTA, the German Hotel Association (IHA), der fx i august i år i snit kun solgte 39 procent af sine tilgængelige hotelværelser. Det var et fald på 46 procent sammenlignet med samme sommermåned sidste år.

”Og før der er styr på coronaen, er det for tidligt at begynde at tale om en genoplivning af den internationale turisme; i den mellemliggende periode vil vi desværre se en lang række hoteller og andre aktører i hospitality-branchen gå nedenom og hjem,” skriver den tyske turistdirektør.

Hun forudser også, at når den internationale turisme vender tilbage, så vil en stor del af de oversøiske turister starte med kun at besøge et enkelt land i Europa, ikke tage på rundture. ”Og der vil være tendens til, at de rejsende vil være på individuelle rejser fremfor organiserede pakkerejser,” lyder det fra Petra Hedorfer.

Derfor mere fokus på marketing
Fordi der formentlig kan blive tendens til, at turisterne besøger enkelte lande, så må landene hver især sætte fokus på at tiltrække for eksempel de oversøiske turister.

Derfor er DZT også på vej med kampagner som “‘German.Local.Culture” og “German.Spa.Tradition.” Disse skal blandt andet sætte fokus på mindre kendte tyske rejsemål.

Disse vil blandt andet blive præsenteret når DZT i løbet af efteråret indbyder for eksempel den danske og skandinaviske rejsebranche til digitale workshops og roadshows, disse holdes også for at fortsat have liv i dialogen mellem DZT og de udenlandske rejsebrancher.

Den tyske turistdirektør forudser også øget fokus det digitale aspekt af international turisme. Der blandt andet kommet såkaldte “chatbots” på DZT’s hjemmeside, germany.travel, ligesom AI bruges til at hjælpe med svar på DZT’s Facebook Messenger.

Relaterede artikler:

Turistchef cykler til Berlin