- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Forretningsrejser kommer kun langsomt tilbage

Erhvervsrejsende vender ikke umiddelbart tilbage til tidligere tiders niveau, siger flere globale koncerner. På plussiden ser Lufthansa øget efterspørgsel fra forretningsrejsende i Europa.

Mars-koncernen, der blandt andet er kendt for chokoladebarer og, via datterselskabet Royal Canin, for mad til kæledyr, vil halvere sine rejseaktiviteter i forhold til niveauet før coronakrisen. Det betyder blandt andet 145.000 færre årlige flyvninger hos den globale koncern, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Sylvia Burbery, regional vicepræsident med base i Paris hos Royal Canin, siger: ”Jeg er glad for at pandemien har tvunget os til at træde et skridt tilbage og kigge på, hvordan vi rejste før krisen. Før var jeg på forretningsrejse 80 procent af min arbejdstid – fremover tror jeg ikke engang det bliver 50 procent.”

Hun er ikke den eneste med den opfattelse, og det tegner dystre udsigter for flyselskaber, hoteller, konferencecentre og andre aktører i rejsebranchen, der har fokus på denne del af rejsemarkedet, skriver Reuters.

Nici Bush, Mars’ globale chef for arbejdspladsomstilling, siger, at færre rejser også vil gøre Mars til en mere attraktiv arbejdsplads for blandt andet ansatte med familier.

En anden fordel er, at nu kan 700 medarbejdere online følge strategi- og salgsmøder, fremfor at 100 rejser for at mødes direkte, siger hun.

Erhvervsrejsebureau ser lave rejsetal
Niklas Andreen, driftsdirektør for det globale erhvervsrejsebureau CWT, medgiver, at en snarlig returnering til niveauet før coronakrisen har små udsigter.

Han siger, at en undersøgelse hos CWT’s erhvervskunder viste, at 58 procent gerne vil tilbage til at have firmarejser, ”men det vil tage adskillige år, før vi er tilbage på niveauet i 2019,” vurderer Niklas Andreen.

Han siger dog også, at det for mange virksomheder stadig er vigtigt med fysiske møder mellem for eksempel sælgere og købere. ”Det er altså sværere at få lukket en kontrakt uden at køber og sælger kan se hinanden i øjnene,” siger han.

Omvendt melder Lufthansa om øget efterspørgsel efter erhvervsrejser mellem markeder som Tyskland, Østrig, Schweiz og Belgien, her har stigningen de seneste uger været 15 procent, og det dobbelte på flyvninger indenrigs i Tyskland. Derfor er Lufthansa begyndt at indsætte flere flyvninger på ruter med stigende efterspørgsel.

En undersøgelse fra revisionskoncernen Deloitte blandt 150 travel managers i store amerikanske koncerner viste forleden, at køb af erhvervsrejser i USA i år kun forventes at blive 25-35 procent af niveauet tilbage i 2019. Men travel managerne forventer omvendt, at tallet næste år vil stige til 65–80 procent af 2019-niveauet.

Relaterede artikler:

Fokus på at få ansatte til at overholde rejsepolitik

Flere virksomheder med bæredygtige rejseprogrammer

Lufthansa introducerer sovesofa for 1.200 kroner