40 procent af medarbejderne i Danske Bank bruger ikke bankens interne bookingprogram når de bestiller hotel. For at forbedre det tal, har bankens travel manager været på kursus. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Fokus på at få ansatte til at overholde rejsepolitik

”Kun 60 procent af vores medarbejdere benytter vores bookingsystem når de booker hotelophold,” siger Danske Banks travel manager, der nu har været på kursus i adfærdsdesign.

”Jeg deltog i avisen Børsens kursus i adfærdsdesign. Kurset er meget relevant, når du skal kommunikere forandringer,” skrev Helle Westphael Ekstrøm, ansvarlig for travel management i Danske Bank, forleden på Linkedin.

Hun fortalte bagefter om sit udbytte af kurset om adfærdsvidenskab. I artiklen står der blandt andet, at en person, der vil bruge adfærdsdesign og nudging (indirekte forslag om måder at påvirke adfærd og beslutningstagning, red.) netop er Helle Westphael Ekstrøm.

Hun meldte sig til kurset om adfærdsdesign for at blive klogere på, hvordan hun kan bruge adfærdsdesign og nudging til at påvirke bankkoncernens medarbejdere til i højere grad at efterleve bankens rejsepolitik.

Det vil være til gavn for dem selv i forhold til miljøet og deres sikkerhed på rejsen, og så vil det være til gavn for banken, når det handler om økonomi og bæredygtighed, skrev Børsen.

”Vi vil kunne tilbyde hoteller, der lever op til bankens krav om miljø og pris”
Til Børsen siger Helle Westphael Ekstrøm: ”Målinger viser, at kun 60 procent af vores medarbejdere benytter vores bookingsystem, når de booker hotelophold.

Vi vil gerne have flere til at bruge systemet, fordi vi har bedre muligheder for at hjælpe, hvis nu der skulle opstå en akut krisesituation på rejsen,” siger Helle Westphael Ekstrøm og tilføjer:

”Vi vil også kunne tilbyde hoteller, der lever op til bankens krav om miljø og pris. Vi har en klar idé om, at medarbejderne gerne vil bruge vores system og bo på de rigtige hoteller, og derfor mener jeg, at vores problemstilling kan løses med adfærdsdesign og nudging.”

Kommunikation er redskab til at ændre adfærd
Helle Westphael Ekstrøm siger også, at hun især gerne ville blive skarpere på, hvordan hun kan bruge kommunikation som redskab til at ændre adfærd. Hun fremhæver, at banken har været lidt for traditionel i sin måde at kommunikere på.

”Som ansvarlig for at forvalte en rejsepolitik, bliver det meget ofte, hvad du må, og hvad du ikke må. Og her bør vi i højere grad tilgå det anderledes og fremhæve de gode eksempler på de mange medarbejdere, der booker gennem vores systemer, og hvad de har fået ud af det. Her har viden om menneskets præferencer været en øjenåbner for mig, da vi jo som udgangspunkt gerne vil være en del af fællesskabet og dem, der gør det rigtigt.”

Helle Westphael Ekstrøm tilføjer, at ”man må forstå, hvilke typer målgruppen består af, hvordan de agerer og tænker, og hvilken kulturel kontekst de er en del af.”

Hele artiklen fra Børsen kan læses via dette link, klik her.

Relaterede artikler:

Flere virksomheder med bæredygtige rejseprogrammer

Egencia lukker fysisk salgskontor i Aarhus

Dansker i bestyrelsen i global rejsebrancheforening