- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Godt sammenhold om dansk krydstogtindustri

Endnu mere vækst og succes venter til næste år, lyder meldingen fra den store Seatrade Cruise Global-messe i Florida. – Disney skib har ikke tid til Legoland.

Den danske krydstogtbranche rider på en succesbølge for tiden. Såvel den del, der har med danskernes egen ferie at gøre, som selve trafikken ind og ud af danske havne. Hvis ikke en million passagerer kommer igennem i år, hvad der er gode chancer for, så sker det i hvert fald til næste år.

Det er meldingen fra årets største krydstogtmesse Seatrade Cruise Global, som finder sted hvert forår i Florida. Denne gang i Fort Lauderdale, hvor alle danske krydstogtshavne havde repræsentanter med, plus det førende incomingbureau, DMC. Her er en af de mest erfarne deltagere direktør og indehaver Jens Elers.

”Der er ingen grund til at skrue ned for optimismen, ” siger han til STANDBY dk. ”Trenden går med pil opad for branchen som helhed, og de danske karakterer fra passagerer og rederier er flotte. Jeg tror vi klarer os så godt, fordi alle står sammen om den her opgave. Det gælder havne, myndigheder, politi og branchen med lufthavne og bureauer. Det er som om alle er optaget af, at det her skal vi slippe godt fra. Vores service er i top. Det kan kunderne mærke.”

Nogle lande er helt ligeglade
I har i DMC krydstogtopgaver i mange lande blandt andet Skandinavien, Baltikum og Chile. Og sådan en opbakning er der vel i alle lande. Og samtidig er de danske priser på alt fra anløb til handel nogle af Europas højeste?

”Den med priserne hører vi faktisk ikke så meget op. Og dybest set er der heller ikke den store forskel. Hvad angår skibenes trafik og afviklingsmønster, er der bestemt ikke samme interesse i alle lande. Nogle er nærmest ligeglade, og resultatet bliver derefter.”

Hvor meget af DMC `s opgaver er i år relateret til cruise?

” Over 450 anløb i Norge og Baltikum samt 145 i Chile, den danske andel til danske havne er 148. Vore største kunder er Disney Cruise, Holland-America, Princess, Crystal , Seabourn og Viking Cruise Line. Sidstnævnte er i voldsom vækst med Danmark i fokus.” 

Ingen tid til Legoland
Disney til Fredericia i år var en overraskelse – og nu skal børn og voksne vel se dansk Disney i Legoland?

“Nej, det skal de ikke. I København er der et samarbejde med Tivoli og syge børn på Rigshospitalet, når et Disney krydstogtskib kommer til byen. I det hele taget overlades intet til tilfældigheder i den koncern, som vi arbejder med i op til fem år før det lykkes, som nu til sommer med et enkelt anløb i Fredericia.

Havnen er stor og vanddybden ligeså, og Fredericia ligger godt på skibets vej tilbage til Dover. Desværre er der nødt til at være afsejling kl. 14.00, og Legoland åbner først kl. 12.00. Vi har prøvet, også at senerelægge afgangen, men så kan man ikke nå til næste cruise start fra Dover på de halvanden døgn, der er til rådighed.”

Hvad med de danske provinshavne, som efterhånden begynder at få mange anløb?

”I år venter man for alle danske havne op mod en million passagerer, med over 800.000 i København. Allerede nu kan vi se, der kommer flere i 2019, og det blev bekræftet på messen, også når det gælder provinsen.”

Toppunktet af luksus
Man skal blot huske på, at fra vi begynder at bearbejde krydstogtselskaber til de dukker op første gang, kan der let gå fem til syv år. Til gengæld bliver de så, hvis de, og ikke mindst deres passagerer, er tilfredse – og det er heldigvis langt de fleste, ” slutter Jens Elers.

Han kan i øvrigt glæde sig over kontrakt med Ritz Carlton Cruise, som starter på Nordeuropa i 2020 og forventes at blive verdens mest luksuriøse krydstogt

 

Relaterede artikler:

Disney Cruise Line kommer til Fredericia

Han kunne jo også være blevet skuespiller

Disney og Tivoli i jubilæumssamarbejde