- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Højeste antal krydstogtskibe sejler igen efter krisen

Med coronakrisen i kølvandet sejler flere krydstogtskibe igen. Alene i denne måned genstarter 47. Dermed er 300 krydstogtskibe i drift verden over. I år leveres ét nyt skib i snit hver anden uge.

Efter sundhedsmyndigheder verden over, ikke mindst de amerikanske, har reduceret corona-relaterede advarsler om at sejle krydstogt, stiger passagerbookinger og dermed kommer flere krydstogtskibe tilbage i drift.

En ny opgørelse fra Cruiseindustrynews.com viser, at alene her i april sætter verdens krydstogtrederier 47 skibe med 54.400 senge i drift igen. Dermed er der foreløbig igen 300 aktive krydstogtskibe med over 500.000 senge på verdensplan, det højeste antal siden coronakrisen begyndte.

Hovedparten af de 47 skibe, der igen begynder at sejle i denne måned, har ligget stille under coronakrisen, mens der er to debutanter. De 47 skibe, der genstarter deres sejladser i denne måned, kommer blandt andet fra disse rederier, nævnt alfabetisk:

Carnival Cruise Line, Celebrity Cruises, Celestyal Cruises, Costa Cruises, Holland America Line, Hurtigruten, Marella Cruises, MSC Cruises, Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises, Princess Cruises, Royal Caribbean International, Sea Cloud Cruises, Silversea Cruises og TUI Cruises.

De ti krydstogtrederier med i dag mest kapacitet er: Royal Caribbean International, Carnival Cruise Line, MSC Cruises, Norwegian Cruise Line, Aida Cruises, Princess Cruises, Costa Cruises, Celebrity Cruises, P&O Cruises UK og TUI Cruises.

26 nye krydstogtskibe i drift i år
I år tages 26 nye krydstogtskibe i brug, i snit ét hver anden uge, viser Cruise Ship Orderbook fra Cruiseindustrynews.com

Seks af skibene blev leveret fra værfterne sidste år, men blev ikke sat i drift, blandt andet som følge af coronakrisen. Resten af skibene leveres i år.

Wonder of the Seas fra Royal Caribbean International er både det største målt i passagerkapacitet med plads til 5.448 gæster, og det dyreste med en prislap på 1,3 milliarder dollars, næsten ni milliarder kroner.

Det ”billigste” er det kinesiskbyggede ekspeditionskrydstogtskib Sylvia Earle fra Florida-rederiet SunStone til 65 millioner dollars, tæt på 450 millioner kroner. Det mindste af årets nye krydstogtskibe, målt i passagerkapacitet, er Emerald Azzura fra schweizisk-registrerede Emerald Cruises med plads til 100 passagerer.

Umuligt at anslå antal krydstogtgæster i Danmark
”Antallet af tilmeldte anløb af krydstogtskibe i Danmark til den forestående sæson skifter næsten fra time til time. Lige nu forventer vi 350 anløb i Københavns Havn, og samlet over 500 i de danske krydstogthavne.”

Det sagde Claus Bødker, direktør for både netværket CruiseCopenhagen og netværket Cruise Baltic, begge er forankret i Wonderful Copenhagen, til STANDBY.DK i starten af denne måned.

Krydstogtsituationen bliver anderledes i år for krydstogter i Østersøen. Det skyldes, at alle rederier boykotter anløb i Østersøens største krydstogt-attraktion, russiske Skt. Petersborg, som følge af den russiske invasion af Ukraine.

Nogle rederier har helt eller delvist droppet Østersøen, og tilbyder for eksempel i stedet krydstogter til de norske fjorde. Andre rederier undgår Skt. Petersborg, men tager så andre eller længere stop i andre krydstogthavne i Østersøen.

Normalt har alene Københavns Havn over én million krydstogtpassagerer om året. Men Claus Bødker vil ikke give bud på, hvor mange krydstogtpassagerer der i år kommer til København. ”Nogle krydstogtskibe har stadig restriktioner i antal passagerer, så vi kan først efter sæsonen komme med et tal for, hvor mange krydstogtpassagerer, der i år har været i de danske havne,” sagde han i starten af denne måned.

Relaterede artikler:

Umuligt at anslå antal krydstogtgæster i Danmark

Ukraine-krig betyder aflyste Østersø-krydstogter

Verdens største krydstogtskib klar til debut