- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Hver tredje tysker har ikke råd til at rejse

Tyskland er største leverandør af udenlandske turister til Danmark. Men krisen har fået fire ud af ti tyskere til at ændre rejsemål. VisitDenmark ”optimistisk,” men tilpasser strategi i Tyskland.

Øgede omkostninger, corona og den russiske krigsførelse i Ukraine får 41 procent af de tyskere, som har planer om at rejse de kommende 12 måneder, til at vælge et andet rejsemål.

Det viser nye data fra den tyske rejseanalyse, skriver VisitDenmark på sin pressehjemmeside.

Her noteres det blandt andet, at inflationen i Tyskland er over ti procent, det højeste niveau i 70 år. I september oplyste den tyske nationalbank, at landet står på kanten til en recession.

I undersøgelsen svarer cirka halvdelen af tyskerne, at de forventer deres personlige økonomi forværres de næste 12 måneder. Og en ud af tre svarer, at de ikke tror, at de har råd til at rejse de kommende 12 måneder.

At Tyskland står i en alvorlig økonomisk situation, afspejler sig i nye data fra den tyske rejseanalyse, der har undersøgt, hvordan inflation, krigen i Ukraine og coronaen påvirker tyskernes rejseplaner de kommende 12 måneder, skriver VisitDenmark.

”Rejselysten til Danmark fortsat er stærk”
Selv om tallene tegner et dystert billede er Mads Schreiner, VisitDenmarks markedschef i Tyskland, optimistisk:

”Den høje inflation i Tyskland betyder, at tyskerne har færre penge til forbrug, det smitter af på rejseplanerne. Det er dog vigtigt at holde fast i, at størstedelen af tyskerne har planer om at rejse det kommende år, og at rejselysten til Danmark fortsat er stærk,” siger han.

De seneste overnatningstal, fra september, viser, at de tyske overnatninger i Danmark ligger 17,7 pct. over niveauet i 2019, året før coronakrisen.

Potentiale for Danmark
Ifølge den nye tyske rejseanalyse har 41 procent af tyskerne med planer om at rejse de kommende 12 måneder ændret rejseplaner på grund af den aktuelle situation og valgt et andet rejsemål, end de ellers ville have gjort.

20 procent af tyskerne angiver øgede omkostninger som primær årsag til den ændrede rejseadfærd, 18 procent peger på corona-pandemien og 14 procent på krigen i Ukraine. Det kan give Danmark nogle fordele, mener Mads Schreiner:

”Sikkerhed, nærhed og tryghed har været vigtigt for mange tyskere som følge af pandemien, og meget tyder på, at det fortsætter i den kommende periode. Det stiller Danmark i en god position for at tiltrække tyske gæster,” siger han.

Selv om de tyske turister, der rejser til Danmark, ikke hører til de laveste indkomstgrupper, er der generelt stigende fokus på at holde omkostningerne nede. Danmark er kendt som et dyrt land, og det bliver en vigtig opgave at gøre tyskerne opmærksomme på, at de får kvalitet til en fornuft pris i Danmark, siger markedschefen.

VisitDenmark tilpasser strategien
VisitDenmarks tyske markedskontor tilpasser nu markedsstrategien til den nye situation. Der vil blive skruet på især tre knapper, oplyses det.

For det første vil VisitDenmark i højere grad rette markedsføringen mod de segmenter med høje indkomster, som stadig vil og har råd til at rejse.

For det andet vil VisitDenmark ændre den geografiske prioritering, så Danmark kun bliver markedsført i delstaterne i Nordtyskland og Midttyskland, hvor potentialet er størst.

For det tredje vil VisitDenmark hæve frekvensen af markedsføringen. Det betyder, at målgruppen vil blive eksponeret for budskabet om Danmark flere gange.

 

Relaterede artikler:

Danske attraktioner tabte halvdelen af gæsterne

Danmark mangler flere sommerhuse til udlejning

Ny dansk udlejer fordobler antal unikke sommerhuse