- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Incomingbranchen skal have hjælp for at overleve

AKTUEL KOMMENTAR: ”Dansk incoming er reduceret til et minimum, men det er vigtigt at holde liv i den, da den har vigtig rolle, når turismen kommer igen,” siger den danske incomingforening.

Af Per Ankær, talsmand for DACI (Danish Association of Conference- and Incoming agencies), og direktør for møde- og eventbureauet MCI Copenhagen

Incoming-turismebranchen er i dyb krise, men kæmper og foreslår en genstartspakke for at sikre øgede turismeindtægter til Danmark.

Incoming-rejsebureauer, turoperatører og konferencearrangører udgør et vigtigt bindeled mellem de øvrige aktører i turismens værdikæde.

Hver eneste dag, under normale omstændigheder, arbejder disse virksomheder tæt sammen med fly- og busselskaber, hoteller, konferencesteder, restauranter, krydstogtsfaciliteter og oplevelsesindustrien for at servicere mange af de udenlandske gæster, som kommer til Danmark.

Virksomhederne arbejder med et bredt felt af opgaver indenfor erhvervs- og ferieturisme, for eksempel planlægning og eksekvering af professionelle møder, kongresser, konferencer, fagmesser, erhvervsrejser samt rundrejser og specialdesignede ferieophold.

Mange af virksomhederne er medlem af vores forening, DACI – Danish Association of Conference- and Incoming agencies, en forening under Dansk Erhverv.

Turismen er et globalt væksterhverv
I Danmark skabte de internationale turister i 2019 en omsætning på 132,5 milliarder kroner og var med til at understøtte 169.000 danske arbejdspladser.

Mange af de udenlandske gæster håndteres af danske virksomheder i incoming- og kongresbranchen, der sikrer og koordinerer gæsternes ophold.

2019 var et rekord år for dansk turisme og der var store forventninger til 2020 med udvidet kapacitet over hele landet.

Sammenligningsfakta – januar 2020 med januar 2021
25 procent af de danske incomingvirksomheder er lukket eller gået konkurs

60 procent af medarbejderne er opsagt; 40 procent af medarbejderne er på nedsat tid

90 procent af omsætningen er forsvundet.

De resterende 75 procent af virksomhederne i incomingbranchen har overlevet på hjælpepakker (tak for det!), annulleringsgebyrer og privat kapital.

De har reduceret kraftigt i medarbejderstaben og forsøgt at skære de faste omkostninger ned og set på omstillingsmuligheder med blandt andet virtuelle events i denne nedlukningsfase.

Virksomhederne har i den forløbne fase selv afholdt cirka 40 procent af omkostningerne uden de store indtægter.

Vigtige for dansk turisme efter coronakrisen
Virksomhederne i den danske incomingbranche er nu reduceret til et minimum, men det er vigtigt at holde liv i virksomhederne, da de opfylder en vigtig rolle, når turismen kommer i gang igen.

Det vil sætte Danmark meget langt tilbage i forhold til omkringliggende lande, hvis man ikke er klar, når det igen er muligt at lave arrangementer for udenlandske gæster i Danmark. Dette bliver formentlig først muligt efter sommerferien 2021.

Incoming-erhvervet var stort set de første til at lukke ned i februar-marts 2020 og når Danmark langsomt bliver lukket op igen, formentlig startende fra april, vil der gå fire til seks måneder inden man kan se effekten hos incomingerhvervet og så er 2021 sæsonen næsten også væk.

Forslag til hjælpepakke
Incomingbranchen vil derfor foreslå følgende hjælpepakker, der starter, når de nugældende pakker fases ud.  Dette ligger i tråd med en del andre EU landes støtte til turismeerhvervet:

50 procent lønkompensation frem til 30. september og de øvrige 50 procent af tiden kan medarbejderne arbejde med salg og markedsføring samt planlægning af fremtidige arrangementer.

Fjerner de 3 G dage fra Midlertidig Arbejdsfordeling frem til 30. september 2021.

Faste udgifter – den nuværende støtte forlænges til 30. september 2021

Selvstændighedskompensation – forlænges til 30. september 2021.

En snarlig godkendelse af ovenstående kompensationer vil skabe arbejdsro i branchen og give den fornødne energi til at starte markedsføringsarbejdet.

En del af markedsføringsarbejdet vil blive lavet i samarbejde med VisitDenmark og andre turismeaktører for at udnytte ressourcerne bedst muligt. Sammen står vi stærkest.

Branchen er i knæ, men vi ligger ikke ned og vi vil gerne være på spring for at gribe mulighederne, der nu synes nærmere. Danmark er bedst tjent med et stærkt incomingerhverv, der skaber store valutaindtægter og arbejdspladser.

Konkrete eksempler:
Et af vores DACI-medlemmer, Via Hansa Borealis, har mistet tre store internationale firmaarrangementer inklusiv et arrangement for Coca Cola med en samlet omsætning på 13 millioner samt mistet en del andre mellemstore kunder og har reduceret omsætningen med 95 procent.

MCI Copenhagen, der laver kongresser, havde i 2019 en bruttoomsætning på 50 millioner kroner og i 2020 er det reduceret til otte millioner og 2021 ser ikke ud til at blive bedre.

Relaterede emner:

Forventer ketchupeffekt efter coronakrisen

”Vaccinepas er nøglen til genåbningen af Danmark”

2021 bliver et blodbad i hotelbranchen