- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Incomingbureauer føler sig igen glemt af politikerne

De udgående rejsebureauer fik i dag en livsvigtig aftale fra Christiansborg. Men incomingbranchen, der håndterer udenlandske turister i Danmark, var ikke med i pakken. ”Incoming har akut brug for politisk forståelse,” siger Dansk Erhvervs direktør.

Dansk Erhverv hilste i morges med stor tilfredshed den netop indgåede aftale om Rejsegarantifonden. Efter en lang proces var det glædeligt, at der med aftalen kom et økonomiske grundlag under rejsebranchen. På toppen af et (nu) individuelt statslån på 1,5 milliarder kroner blev der forhandlet statsstøtte på 725 millioner kroner til Rejsegarantifonden.

Sådan lyder kommentaren til STANDBY.dk fra administrerende direktør Brian Mikkelsen i Dansk Erhverv.

Men, tilføjer han: ”Den kollegiale glæde i incomingbranchen er også stor – men skuffelsen over at stå på perronen er alligevel til at forstå.

Incoming er et spejl af outgoing-rejsebureauer. Incoming-rejsebureaerne er en del af den kritiske infrastruktur i dansk turisme.

Mister vi dem, så vil det betyde et stort tab for fly- og busselskaber, hoteller, konferencevirksomheder og restauranter, der vil savne de internationale og højtforbrugende grupper, incomingbranchen leverer.”

Dansk turisme risikerer at miste et af de centrale tandhjul, der er med til at få millioner af gæster og milliarder i omsætning til Danmark. De første konkurser er sket. Og flere er snart på vej, forudser Brian Mikkelsen.

Tomme ordrebøger
Hovedparten af de danske incomingbureauerne er organiseret DACI – Danish Association of Conference- and Incoming agencies, der har sekretariat hos Dansk Erhverv.

Incomingbureauerne har tomme ordrebøger på møder, kongresser, ture og rundrejser året ud og langt ind i 2021.

”Den danske turisme består af mange dominobrikker. Der skal være øje for alle led i kæden,” siger Brian Mikkelsen og fortsætter:

”Forlængelse af hjælpepakker for de mest udsatte erhverv er nødvendig. Og der er behov for konkret, kontant støtte til incomingbranchen. Vi vil holde politikerne til ilden og opfordre til, at den velvilje der er blevet vist for rejsebranchen, også udbredes til incoming branchen.”

Det overstiger min forstand
DACI’s formand er Bent Hadler, der til daglig er administrerende direktør i sit incomingbureau, Hadler DMC (Destination Management Company, red) Scandinavia.

På Linkedin skrev Bent Hadler tidligere i dag: ”Hjertelig til lykke til Dansk Rejsebureau Forening og alle jeres medlemmer, endelig får I hjælp.

Men måske en eller anden kan forklare mig, hvorfor bureauer, der sender gæster ud af landet med forbrug i udlandet, bliver prioriteret højere end #Incoming og #Konference der bringer gæster til Danmark og dermed skaber masser af omsætning i Danmark? Det overstiger min forstand.

Simon Kollerup, jeg hører dig sige på live TV, at du lytter til branchen, men oplever at du måske lytter, men ikke forstår,” skriver Bent Hadler og fortsætter:

”46.000 jobs, en omsætning på næsten 3,8 milliarder kroner er på vej i kloakken, og kommer ikke igen. Og lad os lige holde fast i facts: de danske incoming- og konferencebureauerne har også betalt millioner af kroner tilbage til kunder der har annulleret.”

Ved at være sidste udkald
Jens Elers, ejer af det 35 år gamle store danske incomingbureau DMC, Destination Management Copenhagen, skrev på STANDBY.dk denne kommentar til dagens aftale for rejsebureauerne:

”Tillykke med aftalen, som hjælper alle turoperatører som sender danskere ud af Danmark, og godt at der er hjælpe til at redde denne vigtige del af turistindustrien.

Desværre har man i denne omgang glemt den del af rejsebranchen, der er med til at skaffe fremmed valuta i milliardklassen til landet, nemlig incomingbranchen.

Vi har, efter en sædvanligvis meget mager vintersæson, siden februar, været afskåret fra at udføre vores forretning, den første tid med annulleringer på grund af frygten for corona, og fra medio marts med nedlukning af vore grænser.

I al den tid har vi brugt af vores opsparede kapital til at betale vores faste omkostninger, suppleret med lønstøtteordninger, hvor vi selv har betalt en del af vore medarbejderes løn for at gå hjemme og være uproduktive.

Tænk, hvis de i stedet havde kunnet udnytte den del af deres tid, der betales af deres arbejdsplads, til at holde kundekontakten ved lige med lidt newsletters og opdateringer om at vi stadig er der og venter på at komme tilbage, så vi kunne være klar til fuld start når grænserne og markederne igen åbnede.

Vores kasser er ved at være tomme på trods af gode resultater og økonomiske konsolideringer de seneste år og det er ved at være sidste udkald for den del af rejsebranchen der er med til at skabe udenlandske turisme til landet – både erhvervs- og fritidsturisme. Hvornår kommer turen til turistbranchens eksporterhverv,” spørger Jens Elers fra det danske incomingbureau DMC.

Relaterede artikler:

“Kære regering: Rejsebranchen er ikke kun charter”

”Genåbning er på agendaen, men det går for langsomt”

Den danske incomingbranche føler sig overset