- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Island til tops med turistfilm

En humoristisk video, der er afspillet næsten to millioner gange, sikrede Island sejren i en af kategorierne, da der blev uddelt priser for de bedste film og videoer i turismebranchen.  

Da den årlige prisuddeling World Tourism Film Awards for nyligt blev afviklet i den spanske by València, var Island blandt de lande, som blev hædret for en video, der har til formål at tiltrække turister til destinationen.

Prisuddelingen arrangeres af Committee of Tourism Film Festivals (CIFFT), hvor en række filmfestivaler i forskellige lande er medlemmer. I løbet af et år finder de frem til de film eller tv-spots med turisme som omdrejningspunkt, der skiller sig ud på den ene eller anden måde.

Disse tildeles point af dommerne på de enkelte festivaler, og forløbet kulminerer med den årlige uddeling, hvor de bedste i feltet modtager priser i forskellige kategorier.

Laver sjov med Facebook-stifter
Videoen fra Island blev kåret som den bedste film fra et destinationsland. Den bærer titlen ’Introducing the Icelandverse’ og benytter humor som et nøgleelement til at få budskabet videreformidlet til seerne.

Filmen blev udgivet blot 13 dage efter, at Meta – som er selskabet bag Facebook – sidste efterår offentliggjorde, at virksomhedens næste store satsning er en realisering af det såkaldte Metaverse, som er en virtuel verden, hvor sociale aktiviteter, shopping, oplevelser, spil og meget andet på sigt skal kunne tilgås via et par virtual reality-briller.

I videoen fortæller en person lettere karikeret om de store oplevelser, der venter i Island, som er en ”forbedret virkelighed, der kan tilgås uden et fjollet headset”, mens han befinder sig i den karakteristiske rå natur. Såvel videoens opbygning samt fortællerens påklædning og facon trækker klare tråde til Metas introduktionsvideo af metaverset, hvor Facebook-stifter Mark Zuckerberg optrådte.

Næsten to millioner afspilninger
Det er Visit Iceland, der står bag filmen, der kom på en førsteplads, mens Qatars bidrag fra en verdensomspændende reklamekampagne fik andenpladsen og en film fra Australiens med ægteparret Hamish og Zoe Blake, der er henholdsvis komiker og forfatter, blev nummer tre.

I år bestod feltet ved uddelingen af 26 videoer fra 14 forskellige lande. Udover Island blev bidrag fra Australien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Frankrig, Grækenland, Ungarn, Japan, Litauen, Portugal, Qatar, Slovenien, Spanien samt Uganda fremhævet ved prisuddelingen.

I løbet af det seneste år har den islandske film fået 1,9 millioner visninger på den officielle Youtube-kanal for turisme i Island.


Relaterede artikler:

Hvaljagt skader Islands turisme

Island forudser stærk turismevækst næste år

Island klar med ny global turistkampagne