- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Jet Time på vingerne for Transavia

Danske Jet Time skal fra midten af april og til starten af oktober flyve ud af hollandske Eindhoven for Transavia, der er en del af Air France KLM-gruppen.

Det danske flyselskab har landet en større såkaldt ACMI-kontrakt med det hollandske flyselskab Transavia, hvor Jet Time fra midten af april til starten af oktober skal flyve to til tre daglige ture for Transavia.

Klik for stort format. Jet Time får fra midten af april til starten af oktober omkring 2.00 såkaldte bloktimer for hollandske Transavia på flyvninger ud af Eindhoven. Foto: Erik Refner.

ACMI betyder, at Jet Time stiller med fly og besætning, står for teknisk vedligehold og har forsikring af flyene. Kunden, i dette tilfælde Transavia, betaler blandt andet for catering, brændstof og landingsafgifter.

Kontrakten med Transavia betyder, at Jet Time i perioden permanent vil have to besætninger i den hollandske by, hvor de typisk skal være i fem dage inden de afløses af nye besætninger, oplyser Vice President i Jet Time, Birthe Madsen, til STANDBY.dk

Det er første gang, at Jet Time skal på vingerne for et flyselskab i Air France KLM-gruppen – kontakten fra Transavia er kommet direkte til Jet Time. Birthe Madsen antager, at en medvirkende årsag til kontrakten er, at Jet Time i dag udelukkende nyere Boeing B737-700, i alt seks, samt fire Boeing B737-800. Selskabet var tidligere kendt for et større udvalg af ældre Boeing 737-modeller.

”Vi skal flyve to til tre ture om dagen for Transavia ud af Eindhoven; det er ruteflyvninger til primært feriedestinationer som for eksempel Ibiza, Malaga og Faro i det sydlige Portugal. I alt betyder kontrakten cirka 2.000 bloktimer,” siger Birthe Madsen. Bloktiden er fra flyet forlader gaten i afgangslufthavnen til det er ved gaten på destinationen.

”Mens vi normalt på charterflyvninger, som udgør den absolutte hovedpart af vores trafik, typisk har en time til turnarounden på destinationen, har vi med flyvningerne for Transavia omkring tre kvarter til at vende flyet og gøre det klar til hjemturen,” siger Birthe Madsen. Ligeledes skal Jet Times kabinebesætninger også lære Transavias servicekoncept.

Jet Time får udført mindre check af flyet i Eindhoven, men tager det hjem til de større eftersyn på hovedbasen i Københavns Lufthavn. Så det bliver ikke det samme B737-800 fly der skal udføre hele kontrakten for Transavia.

Jet Time har 10 nyere B737-fly
I alt har Jet Time foreløbig ti Boeing B737’ere, hovedparten flyver charter, men Jet Time har også en række ACMI-flyvninger for andre selskaber, i denne tid blandt andet SAS og Finnair. Andre nordeuropæiske flyselskaber som Jet Time har haft ACMI-flyvninger for indenfor den seneste tid tæller airBaltic, British Airways og Norwegian. Udover ACMI har det danske selskab en række såkaldte ad hoc-flyvninger, lejlighedsvise flyvninger for eksempelvis private firmaer.

I en kommentar til kontrakten med Transavia siger Jet Times administrerende direktør, Jørgen Holme: ”Vi glæder os over at indgå ACMI partnerskab med Transavia og Air France-KLM-gruppen. Denne aftale henover sommeren 2019 bekræfter, at Jet Time har et efterspurgt ACMI-produkt.”

TUI er største charterkunde
Charter udgør hovedparten af Jet Times flyvninger. I dette års sommersæson flyver Jet Time cirka 71 procent af sin charterproduktion for TUI, 15 procent for Thomas Cook Airlines med gæster fra Spies og Ving, samt små ti procent for danske Bravo Tours.

I årets sommersæson har Jet Time fyldte ordrebøger primært inden for forretningsområdet Charter, hvor over 400.000 danskere, svenskere og finner skal flyves på ferie med Jet Time. Jet Time vil henover sommersæsonen 2019 beskæftige seks egne Boeing 737-700 NG og fire B737-800.

 Relaterede artikler:

Bravo Tours får Jet Time som næststørste flyselskab

‘Forbrugerne bestemmer, hvor mange fly, der er i luften’

Flere store flyselskaber ikke med i ny statsaftale