Jørgen Holme, administrerende direktør i Jet Time. (Foto: Jet Time/PR)

‘Forbrugerne bestemmer, hvor mange fly, der er i luften’

7´eren: Adm. direktør Jørgen Holme i Jet Time har svært ved at se, hvorfor flyselskaber skal straffes i miljødebatten. Samtidig synes han, at EU-forordningen om passagerrettigheder bør revideres.

1. I har lige aflagt et årsregnskab i pæn fremgang i Jet Time, Jørgen Holme. Det kunne virke som om store netværksselskaber bliver endnu mere afhængige af stabile kvalitetspartnere med de rigtige fly. Er du enig i en sådan betragtning?

”Ja, det er jeg enig i. Forbrugerne har i stigende grad en forventning om, at de både får billige flybilletter og en garanti for, at flyselskabet og deres partnere lever op til en god standard med hensyn til arbejdsforhold for de ansatte, kvalitet og serviceniveau – samt naturligvis en stærk on-time performance.

Det faktum, at Jet Time igen aflægger et regnskab med sorte tal på bundlinjen bekræfter, at vi er en solid og agil samarbejdspartner både i ACMI- og chartermarkedet. Vi er et danskejet flyselskab med lokale overenskomster, og vi er kendt for kvalitet i vores leverancer af flyløsninger med en høj servicestandard.”

2. Konsolidering synes at være kodeordet i international luftfart. Tror du EU fortsat giver tilladelser til meget store selskaber med stribevis af datterselskaber som for eksempel i Lufthansa? 

”Ja det tror jeg, men konkurrencemyndighederne vil som hidtil interessere sig for om konsekvensen af et større selskab skal indebære afgivelse af slots.”

Vejret alene afgør ikke charterrejsen

3. En brandvarm dansk sommer med støt stigende oliepriser har gjort ondt på charterbranchen med enkelte krak. Er der flere på vej næste sommer?

”Jeg har ingen krystalkugle og kan ikke spå om fremtidens eventuelle krak i fly- og rejsebranchen. Jeg er dog helt rolig i forhold til Jet Times forretning, idet de turoperatører som vi samarbejder med har været på markedet i mange år og er vant til forandringer. I dag sælger turoperatørerne kvalitetsrejser med et målrettet indhold til den enkelte kundes ferieønsker, og derfor er det på ingen måde alene vejret der afgør, om kunderne ønsker at rejse på ferie i udlandet eller ej.”   

SAS overraskede på Færøerne

2. En fusion mellem de to islandske flyselskaber ser ud til at blive en realitet. Du har selv været topchef for Atlantic på Færøerne. Er det den samme medicin, der skal til der, hvor Atlantic og SAS konkurrerer om et meget lille marked?

Hvad der sker på Island kan ikke sammenlignes med Færøerne. Konkurrence eller ej, og om end jeg var overrasket over SAS’ beslutning, så er jeg sikker på, at Atlantic Airways med blandt andet deres stærke lokale forankring, nok skal klare sig. 

5. Gør det ondt på Jet Time med erstatninger efter EU-forordning 261? Og er det retfærdigt? 

”EU-forordningen er et vilkår, som vi forholder os til som flyselskab. I Jet Time har vi en tydelig proces for dokumentation og behandling af 261-sagerne, og det er vigtigt for os, at vores passagerer får en fair behandling og svar på deres henvendelse indenfor seks til otte uger. For at få tydeligere retningslinjer fremadrettet, vælger vi i tvivlstilfælde at føre sager ved domstolene. Det har vi haft succes med, og på den lange bane er det en fordel for både Jet Time og passagererne.

Om det er retfærdigt? Jeg synes, at der eksisterer alt for rigide regler vedrørende for eksempel ”birdstrikes”. Det finder jeg ikke er rimeligt på samme måde som kompensationen i visse tilfælde overstiger den pris passageren har betalt for rejsen. Jeg synes, at de nuværende regler er ubalancerede og bør revideres.”

Ekstra skat og dyrere rejser

6. Burde I betale aflad for CO2-udledning, som en slags syndere. Eller er det en syg debat i klimaspørgsmålet?

”Jeg har svært ved at se, hvorfor flyselskaberne særskilt skal ”straffes” i miljødebatten, og en ekstra ”skat” vil betyde dyrere rejser for passagererne.

Det er forbrugerne der i sidste ende bestemmer, hvor mange fly der er i luften.” 

 Åben for pilotuddannelse

7. Vi hører ofte om pilotmangel. Er det rigtigt, og vil de unge ikke gerne være piloter. Hvis det er sådan, er I så parate til at hjælpe?

”Det er mit klare indtryk, at der er masser af unge mennesker der drømmer om at blive pilot. Udfordringen i flybranchen er, at efterspørgslen på billige flyrejser stiger hvert år; jeg tror prognoserne siger fire til fem procent % årlig stigning i antallet af flypassagerer.

Det indebærer et stigende behov for både piloter og kabineansatte, og alle flyselskaber foretrækker erfarne piloter med mange flyvetimer. I Jet Time er vi inde i en vækstfase hvor vi ansætter både piloter og kabinemedarbejdere. På grund af blandt andet vores faste arbejdstidssystem og lokale overenskomster oplever vi ikke mangel på søgning til Jet Time; tværtimod er vi glade for at kunne vælge de bedst egnede kandidater.

Vi er et relativt lille flyselskab, og når vi har muligheden påtager vi os gerne et uddannelsesansvar. Derfor har vi blandt andet en del flymekanikerlærlinge ansat.”