- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kampagne til udenlandske turister om København

Kultur, design, god mad, udendørsliv, hygge og jul skal i ny kampagne fra VisitDenmark og WoCo tiltrække storbyturister til København fra de væsentligste udenlandske markeder.

Kampagnen, der netop er sat i søen, betjener sig blandt andet af nye videoer på Youtube og Facebook samt advertorials i det fælles fremstød fra Wonderful Copenhagen og VisitDenmark.

Initiativet for København i vinterklæder sker over for storbyturister fra Norge, Sverige, Tyskland, Italien, Frankrig, USA og Storbritannien. På alle markeder er der fokus på OTA-samarbejde (Online Travel Agent) med Momondo og Expedia, skriver VisitDenmark i sit nyhedsbrev.

I nyhedsbrevet siger Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen: ”Det går den rigtige vej, men de internationale gæster ligger stadig under niveau, så vi er fokuseret på at få internationale gæster tilbage. Samtidig arbejder vi på at styrke skuldersæsonen generelt, så vi holder det ekstra store tryk på markedsføringen af hovedstaden op til jul og hele vintersæsonen.”

I den forbindelse kommer det næppe belejligt, som STANDBY.DK kunne fortælle forleden, at Tivoli næste år har droppet Vinter i Tivoli-sæsonen.

I nyhedsbrevet siger Janne Grønkjær Henriksen marketingdirektør i VisitDenmark: ”Det er tredje fremstød i udlandet siden juli i år, og vi kan se, at i efteråret kom der stille og roligt flere internationale gæster tilbage til København. Men vi er langt fra de gode dage i 2019, derfor er det meget vigtigt, at vi hele tiden er synlige og fortæller turisterne, hvad København har at tilbyde.”

56 millioner turismeovernatninger i Danmark i 2019
I 2019, året inden coronakrisen, var der i alt 28,8 millioner målbare kommercielle udenlandske og 27,2 millioner målbare danske overnatninger i Danmark. Dermed blev 2019 nyt rekordår for dansk turisme i forhold til de 53,6 millioner i 2018.

Tallene fra Danmarks Statistik omfatter alt fra overnatninger i ferieboliger, hoteller, campingpladser, feriecentre og så videre.

Storbyturister bor navnlig på hotel og i 2019 havde samtlige danske hoteller 17 millioner overnatninger, en vækst på 5,5 procent sammenlignet med 2018.

De ti største udenlandske markeder for hotelovernatninger i Danmark var i 2019: Sverige med 917.300, Norge 869.200, Tyskland 766.400, USA 744.000 og Storbritannien med 731.500 hotelovernatninger.

De øvrige på top 10 over de største markeder for danske hoteller i 2019 år var Italien med 268.900 overnatninger, Holland 261.600, Kina 245.600, Frankrig 240.600 og Spanien med 211.400 overnatninger på danske hoteller.

Relaterede artikler:

Tivoli dropper næste års vintersæson

”Konspirationsteoretikere koster jobs i turismen”

Turister i europæiske storbyer har grønt fokus

VisitDenmark-kampagne skal støtte mødebranchen