- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Kombardo-busser kopierer koncept fra konkurrent

Kombardo Expressen udvider betjeningen af Bornholm. Ruten mellem København og Rønne skal suppleres af shuttlebusser kun til Ystad. Samme koncept bruger konkurrenten Bornholmerbussen.

Når Kombardo Ekspressen fra sidst på måneden indsætter sit nye tiltag med shuttlebusser kun mellem København og den svenske havneby Ystad, skal passagererne stige af bussen i Ystad og gå ombord på færgen til Bornholm. Og rejsende fra Rønne kan gå fra borde i Ystad og derfra tage bussen til København.

”Altså helt som man kender konceptet fra konkurrenten Bornholmerbussen,” skriver TV 2/Bornholm.

Bag Kombardo Ekspressen står rederiet Molslinjen, der blandt andet har færgeruterne til Bornholm fra Ystad, Køge og tyske Sassnitz.

Kombardo Ekspressen fortsætter med at køre busser hele vejen fra København via Ystad til Rønne, men får med det nye tiltag frigivet ekstra banemetre ombord til for eksempel personbiler ved ikke at sende shuttlebusserne, der kun kører til Ystad, med på færgeoverfarten.

I en pressemeddelelse skriver Molslinjen, at ”de nye shuttle-ture mellem Rønne og København skal give flere mulighed for at tage bussen og samtidig være med til at frigive plads på færgernes vogndæk” til betalende personbiler, lastbiler og så videre. Og samtidig øge kapaciteten på busforbindelserne.

”Ofte ikke plads på vogndækket til flere køretøjer”
I pressemeddelelsen fra Molslinjen står der også: ”Den stigende interesse for at holde ferie på Bornholm, betyder mange udsolgte busafgange. Derfor udvider Kombardo Expressen nu med et helt nyt shuttlebus-koncept, der skal gøre det muligt for endnu flere at komme til den populære ferieø.”

Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard, siger i pressemeddelelsen: ”Vi vil gerne imødekomme det stigende ønske for at rejse med bus til Bornholm. I dag er der ofte ikke plads på vogndækket til flere køretøjer, så hvis vi skal kunne indfri efterspørgslen på ture til Bornholm, skal vi have flyttet passagerer fra biler over i shuttlebusserne og på den måde skabe plads.”

Med det nye shuttle-koncept kommer der øget fleksibilitet og nye muligheder for at rejse mellem København og Rønne eller gøre stop i Ystad.

”Vi starter shuttlebus-ruten nu, hvor Transportministeriet har varslet, at loftet over passagerer i fjernbusserne (på 70 procents kapacitet, red) forsvinder den 26. juni. Ved at indsætte flere busser, håber vi samtidig på at kunne frigive kapacitet på færgernes vogndæk,” siger Jesper Skovgaard.

De første shuttle-ture mellem København og Rønne skal efter planen sættes ind fra 21. juni i en fast køreplan, hvor der kan sættes ekstra ture ind efter behov.

TV 2/Bornholm skriver, at i forvejen kører Gråhundsbusserne med Bornholmerbussen på ruten mellem Ystad og København. Kombardo Expressens nye initiativ er en direkte konkurrent til Bornholmerbussen, hedder det.

Direktør Jørgen Andersen fra Gråhundsbus oplyser til TV 2/Bornholm, at der “er nogen ting han lige skal undersøge”, og at han derfor ikke vil udtale sig om den nye konkurrence lige nu.

Danmarks største indenrigs-færgerederi
Molslinjen, der i 2019 omsatte for 1,9 milliarder kroner, har siden 2015 udvidet fra to til ni danske færgeruter og forøget flåden fra tre til 15 skibe, der under normale rejseår betjener op til otte millioner passagerer. Molslinjen blev tidligere i år købt af den svenske investeringsfond EQT Infrastructure.

Molslinjen sejler nærmest alle danske færgeruter, i alt ni fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Selve Molslinjen sejler om sommeren også mellem Sjællands Odde og Ebeltoft på Djursland, mens Bornholmslinjen har tre ruter til Bornholm, fra Ystad i Sverige, Køge og tyske Sassnitz.

Relaterede artikler:

Dansk-tysk færgerute genåbner efter et halvt år

Flytrafikken til Bornholm skal styrkes

Molslinjen bruger kunstig intelligens til hurtigfærger