- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Markant stigning i forbrugerklager over billeje

”Vi har denne sommer fået mange henvendelser fra forbrugere, der ikke fik den bookede bil, blev opkrævet flere penge eller ikke kan få deres depositum retur,” siger EU-støttede Forbruger Europa.

EU-støttede Forbruger Europa melder om markant stigning i henvendelser fra forbrugere, der har fået uventede regninger efter at have kørt i lejebil på ferien.

I en pressemeddelelse siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa i Danmark: ”Vi har denne sommer fået mange henvendelser fra forbrugere, der enten ikke fik den bil, de havde booket, har fået opkrævet flere penge, end de havde regnet med eller ikke kan få deres depositum retur. Det kan i nogle tilfælde dreje sig om mange tusinde kroner.

Billeje kan være kompliceret for forbrugerne at navigere i – afhængig af, hvordan bilen er lejet. Der kan også være tredjeparter i spil, for eksempel en bookingportal, der kan gøre det svært for forbrugerne at vide, hvor de kan rette henvendelse,” siger Lars Arent.

Den danske afdeling af Forbruger Europa er en del af Konkurrence og Forbrugerstyrelsen. Forbruger Europa-netværket er oprettet af Europa-Kommissionen og har kontorer i alle EU-lande plus Norge og Island.

Gode råd fra Forbruger Europa
Forbruger Europa har samlet en håndfuld gode råd til forbrugerne, om hvad de skal holde øje med i forbindelse med billeje – også når dytten er afleveret.

Hold øje med bankkontoen når man kommer hjem. Mange af henvendelserne handler om, at der er trukket flere penge, end forbrugeren havde regnet med. En årsag kan være, at man på rejsedestinationen får tilbudt en tilkøbsforsikring til lejebilen, oplyser Forbruger Europa.

”Hvis man er kommet til at sige ja til en unødvendig tilkøbsforsikring, kan det være svært at gøre sin klagesag gældende på bagkant. Her gælder det som udgangspunkt, at det man har købt og skrevet under på, det hæfter man for,” siger Lars Arent.

Omvendt kan der gøres indsigelser, hvis der trækkes et beløb, man er uenig i. Bankerne har typisk korte frister for kortindsigelser, så det er vigtigt, at man ikke forholder sig passivt, understreger Lars Arent og tilføjer:

”Det samme gælder, hvis biludlejeren truer med inkasso. Lad vær’ med at betale, men gør indsigelse. Så er det nemlig udlejeren – og ikke forbrugeren, der skal føre bevisbyrden over for en dansk domstol.”

Forsinkede fly kan også påvirke billejen
En anden gengangerproblematik er forsinkede fly. Det kan nemlig betyde, at lejebilen er blevet afhentet senere end oprindelig aftalt, og derfor oplever nogle, at de slet ikke får en bil udleveret og heller ikke får lejebeløbet refunderet, oplyser Forbruger Europa.

Hvis man oplever det, skal man klage skriftligt til den, man har indgået billejeaftalen med, det skal stå på lejeaftalen. Man bør klage til både bookingportalen og udlejningsfirmaet. I nogle tilfælde kan bookingportalen også stilles til ansvar.

Forbruger Europa kender også til sager, hvor forbrugerne, ofte længe efter billejen, får bøder for trafikale forseelser på feriedestinationen. ”Hold også øje med, om biludlejeren har taget et urimeligt højt gebyr for at hjælpe med opkrævningen af bøden. Der er eksempler på, at biludlejernes gebyrer har været ulovlige,” siger Lars Arent.

Forbruger Europa give gratis vejledning og kan hjælpe med at oprette klager over biludlejning i EU-landene samt i Island, Norge og Storbritannien.

Relaterede artikler:

Hysterisk høje priser på nogle biludlejningsmarkeder

Politiet snupper udlejningsbiler for vanvidskørsel

Bank skulle ikke tilbageføre penge for aflyste rejser