- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Mere sexet navn skal markedsføre dansk destination

Skal danskerne på sommerferie bliver det nok indenfor de sænkede grænsebomme. Lolland-Falster kaldes "Sydhavsøerne” i ny kampagne. ”Der lyder mere eksotisk,” siger destinationschefen.

I disen med en solopgang ses silhuetter af giraffer og teksten siger: ”Det er måske ikke Serengeti, men det er tæt på.”

Klik for stort format. En af plakaterne for at holde ferie på Lolland Falster. Illustration: Visit Lolland Falster.

At det er ”tæt på” har en dobbeltbetydning – dels har Knuthenborg Safaripark tæt på Bandholm på Lolland så mange dyr, at det med god vilje kan minde om den enorme Serengeti i Tanzania, og dels er Lolland tæt på det øvrige Danmark.

Nu bruger Visit Lolland Falster i samarbejde med det lokale turismeerhverv tre millioner kroner på at lokke danskerne til at holde ferie på “Sydhavsøerne,” som del af satsningen på indenrigsturisme i Danmark denne sommer under coronakrisen.

Ingen ved hvornår Danmark lukkes op igen for blandt andet indenrigsturisme, men der er større chance for at det sker inden der bliver givet los til for eksempel Tanzania.

”Danskerne holder ferie hjemme i år – men de skal ikke blive i baghaven. De skal til Sydhavsøerne. Der er mere feriestemning over begrebet Sydhavsøerne – det er mere eksotisk,” siger destinationschef i Visit Lolland-Falster, Brian Lindorf Hansen, til Folketidende.dk, der blandt andet udkommer på Lolland Falster.

Videre skriver avisen lå kampagnen med Sydhavsøerne allerede i støbeskeen inden covid-19 satte en stopper for udenlandske ferierejser. Men netop i år bliver den endnu mere aktuel, når et stort antal danskere forventes at feriere hjemme.

Sydhavsøerne skal placeres i danskernes bevidsthed
Bag kampagnen står Visit Lolland-Falster og det lokale turismeerhverv.

”Det er sandsynligvis et mindretal, der tænker på Sydhavsøerne, når de drømmer om sydlige himmelstrøg. Men vi vil vise, at for eksempel Marielyst er en flot pedant til Mauritius. Sydhavsøerne skal placeres på landkortet og i danskernes bevidsthed som en destination med meget at byde på,” siger turistchef Brian Lindorf Hansen og tilføjer:

“Vi er i gang med at sammensætte en film af stillbilleder fra de største lokale attraktioner. Der bliver taget udgangspunkt i de 55 lokale medlemmer af Visit Lolland-Falster.”

I 2019 solgte erhvervet 1,8 millioner overnatninger på Sydhavsøerne. Ifølge destinationschefen er potentialet endnu større.

”Vi tilbyder stort set det samme som førende turistattraktioner. Det er vores opfattelse, at vi er det tætteste, Danmark kommer på Stillehavsøerne – og den opfattelse skal hele Danmark dele. Vi er ikke kun tæt på at være Danmarks bedste feriedestination, vi er også tæt på i geografisk forstand med halvanden times kørsel til Rådhuspladsen,” siger Brian Lindorf Hansen.

Relaterede artikler:

Millionkampagne skal få danskerne til at holde ferie i Danmark

“Kære regering: Rejsebranchen er ikke kun charter”

“Hård kamp om hver eneste gæst når grænserne åbner”