”Turismeoperatørerne og markedsføringsorganisationer i alle lande vil kæmpe for hver eneste overnatning eller dagsgæst, når krisen er ved at være blæst af,” siger VisitDenmarks formand.
”Nye beregninger fra VisitDenmark viser, at Danmark bare her i foråret, marts til maj, taber cirka 15 milliarder kroner i den kommercielle turismeomsætning. Det er voldsomme tal. Ingen ved jo, hvornår dette mareridt holder op, så tallet kan stige betragteligt.”
Det skriver VisitDenmarks bestyrelsesformand, Allan L. Agerholm, i nyhedsbrev fra VisitDenmark.
Han sender sin medfølelse til de allerede nu mange ramte i turismebranchen – og roser regeringen og Folketinget, erhvervsorganisationer, arbejdsgiverorganisationer og fagforeninger ”for de hjælpepakker som er kommet på meget kort tid, selv om de ikke hjælper med alle udfordringerne,” skriver Allan Agerholm, der til daglig er koncernchef for den også hårdt ramte BC (Bella Center) Hospitality Group.
”VisitDenmark har de seneste uger arbejdet intenst med en ny plan for vores marketingaktiviteter, der kan sættes i værk lige så snart, myndighederne i Danmark og resten af verden begynder at lukke samfund og grænser op,” skriver VisitDenmark-formand og tilføjer: ”Vi forventer, at vi danskere i første omgang får lov til at bevæge os rundt i Danmark i større eller mindre omfang.”
Danskere skal være turister i Danmark
I samarbejde med Erhvervsministeriet, Wonderful Copenhagen, Dansk Kyst- og Naturturisme og Danske Destinationer er VisitDenmark ved til at skabe kampagne rettet mod at få danskere til at blive danske turister i Danmark.
”Men danskerne kan ikke opveje det manglende udenlandske forbrug,” lyder det fra Allan Agerholm, der fortsætter:
”Danske Bank har udarbejdet en beregning for mediet Finans, der viser, at udlændinge sidste år lagde 38,2 milliarder kroner i Danmark fra april til september. Hvis danskerne skal lukke det hul i år, skal vi hver lægge cirka 7.000 kroner på hoteller, sommerhuse, restauranter, detailhandel og så videre. Det gør vi næppe. Derfor er det ikke nok at satse på danske turister.”
Derfor arbejder VisitDenmark på et kampagne-koncept rettet imod nærmarkederne, der kan skydes af, når myndighederne vurderer, at det er sundhedsmæssigt forsvarligt at åbne grænserne. Vi regner ikke med, at mange eller alle markeder åbner på én gang. Det bliver nærmere åbning af land for land, og vi er klar til at tiltrække turister fra disse lande, så snart det giver mening, skriver VisitDenmarks bestyrelsesformand og forsætter:
”Vi ved, at turismeoperatørerne og markedsføringsorganisationerne i alle lande vil kæmpe med næb og klør for hver eneste overnatning eller dagsgæst, når krisen er ved at være blæst af. Derfor gælder det også i den danske turismebranche om, at vi har en klar strategi og taktiske indsatser parat til at sætte i søen, når tiden er den rette.
Der er i den grad brug for et tæt samarbejde i branchen, og det er bestemt også, det jeg oplever, der er lige nu.”
Relaterede artikler:
Ny prognose: Virus kan koste Danmark hver 5. turist