- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Michelinstjerner giver ikke store restaurantoverskud

Under coronakrisen er tre danske Michelin-restauranter krakket. Men årets uddeling af stjernerne gik blandt andet til fire nye restauranter og styrkede dermed dansk gastro-turisme.

Tre danske Michelin-restauranter er gået konkurs siden sidste års stjerneuddeling, nemlig Restaurant 108, Clou og Relæ. Omvendt fik fire danske restauranter ved mandagens uddeling deres første stjerne, mens Noma og Kong Hans Kælder hver fik en ekstra. I Michelin Guide Nordic Countries 2021 har 27 danske restauranter nu 38 Michelstjerner.

Men trods prestigen er det ikke nødvendigvis big business at have en eller flere af de eftertragtede stjerner. Den seneste mini-analyse af økonomien hos Michelin-restauranterne i Danmark fra hotel- og restauranternes brancheforening, HORESTA, er fra 2018.

Den viser blandt andet, at de danske Michelin-restauranter i 2018 omsatte for mellem 300-400 millioner kroner, 12,7 millioner kroner i landsgennemsnit. I København var gennemsnittet 15,8 millioner kroner, og under det halve i provinsen, 7,4 millioner kroner.

Den typiske Michelin-restaurant fik i 2018 et overskud på 150.000 kroner. Væksten i omsætningen bliver ofte brugt til at øge antallet af medarbejdere, udvikle forretningen og investere i virksomheden, oplyser HORESTA.

Den gennemsnitlige gæst på en dansk Michelin-restaurant brugte i 2018 cirka 1.600 kroner, minus moms, tallet var dog cirka 25 procent højere i København end i provinsen. I København var cirka 40 procent af gæsterne udlændinge, mens det i provinsen i snit var cirka 15 procent.

Præcis hvad dansk gastronomi og turisme har brug for
I en pressemeddelelse om årets Michelinstjerneuddeling skriver HORESTA blandt andet: ”Efter 18 hårde måneder for Danmarks toprestauranter var der masser at juble over, da den prestigefyldte Michelin-uddeling fandt sted mandag aften. Trods coronakrisen kom Danmark nemlig fra uddelingen med en række nye stjerner.”

Stjerneregnen over dansk gastronomi glæder HORESTA, som understreger stjernernes enorme betydning for hele restauranterhvervet og dansk turisme.

Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA, siger: ”Et stærkt Michelin-segment er med til at hæve standarderne i hele erhvervet og flytte grænser. Derfor er det fantastisk, at restauranterhvervet får dette boost, nu hvor mange er på bagkant af krisen og parate til igen at fylde restauranterne. Flere virksomheder mærker allerede stor efterspørgsel, men stjernerne fra Michelin giver et enormt boost.

”Madinteresserede valfarter til Danmark fra hele verden for at spise her, og det kommer hele oplevelseserhvervets værdikæde til glæde: Fra producenten og leverandørerne til restauranterne, samt til vores attraktioner, overnatningssteder og meget mere. Gastronomi er en vigtig ”reason to go” for mange turister,” siger HORESTAs fødevarechef.

VisitDenmark: Fantastisk aften for dansk gastronomi
I sin pressemeddelelse skriver VisitDenmark blandt andet: ”Efter mandagens uddeling er der nu endnu flere gode historier at fortælle og masser af stjerner at prale med, når dansk gastronomi er ambassadør for Danmark i udlandet.

Stjernerne trækker omtale, image og turister, coronapandemiens restriktioner, mangel på internationale gæster og lukkede restauranter har været en stor udfordring. Pandemien har været med til at lukke tre Michelin-restauranter, men med fire nye danske restauranter med en stjerne, endnu en stjerne til Kong Hans, seks grønne stjerner og ikke mindst den tredje stjerne til Noma er der virkelig noget at fejre.”

VisitDenmark har i mange år brugt gastronomien i markedsføringen af Danmark. En analyse fra 2018 viste, at op mod hver tredje udenlandske turist dengang var en mad- og gastroturist. For dem er madoplevelser af høj eller afgørende betydning for, at de vælger at holde ferie i Danmark.

Især blandt gæsterne på Michelin restauranterne er der mange internationale turister, også de eksklusive foodies, der primært rejser efter maden.

Kommunikationschef Anders Rosbo fra VisitDenmark siger: ”Stjernerne er væsentlige for turisternes opfattelse af Danmark. Stjernerne trækker omtale, image og turister, men det er i høj grad den generelle madscene, der opfylder turisternes ønsker om god mad i Danmark. Det er den udvikling, der i snart mange år har båret Danmarks gastronomiske image, hvor Michelin- restauranterne er spydspidsen.”

Relaterede artikler:

Nu har tre danske hoteller fire Michelinstjerner

HORESTA takkede nej til fusion med Dansk Erhverv

”Disse tabstal går ikke næste år”