- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Mobilen kan give chokregninger på udlandsrejser

Flere forbrugere kommer i klemme, fordi de ikke har styr på regler og vilkår i deres mobilabonnement på rejser til udlandet, advarer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i ny guide.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet information om, hvad man som forbruger skal være opmærksom på rejser til udlandet, hvor man bruger sin mobil. Informationen bygger på en række af de seneste års afgørelser fra Teleankenævnet.

Susanne Aamann, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, siger i pressemeddelelsen:

”Det kan hurtigt blive dyrt at bruge mobilen, især hvis man rejser til et land uden for EU. Derfor er det en god idé på forhånd at undersøge, hvilke lande der er inkluderet i ens abonnement, og hvor meget det vil koste at ringe, sms’e og bruge data i netop det land, man skal rejse til. Typisk vil det fremgå af ordrebekræftelsen, vilkårene eller på udbyderens hjemmeside.”

Hvis rejsen går til et andet EU-land, skal man som udgangspunkt betale det samme som herhjemme, når man ringer, sms’er eller bruger data. Men der kan være et loft over, hvor meget data, man må bruge. Undersøg, om det koster ekstra at overskride grænsen, og hold så ellers øje med forbruget, lyder rådene.

Tjek mobilabonnement før afrejse
Det kan betale sig at tjekke vilkårene for mobilabonnement, før man rejser. Det viser to nylige afgørelser fra Teleankenævnet. Sagerne resulterede i, at forbrugerne fik regninger på henholdsvis 1.600 kroner og over 3.000 kroner for mobiltelefoni i udlandet.

I den ene sag fra marts i år kostede det en forbruger over 1.600 kroner, at vedkommende ikke havde været opmærksom på, hvilke lande der kunne ringes til under en rejse til Grækenland. Under opholdet ringede forbrugeren flere gange til USA.

Forbrugeren havde et mobilabonnement med ”Roaming World”. På udbyderens hjemmeside stod der, at det gav adgang til at ringe og sende beskeder i 36 lande i Europa samt 12 lande uden for Europa – for eksempel USA, til lokale numre i det land, man befandt sig i, samt til danske numre.

I den anden sag fra december sidste år havde forbrugeren ligeledes et ”Roaming World-abonnement.” Under en rejse til Tyrkiet brugte forbrugeren data og ringede flere gange til England og Frankrig. Det kostede over 3.000 kroner.

Teleankenævnet har i begge sager vurderet, at forbrugerne har fået de nødvendige oplysninger om abonnementet, da det blev oprettet, for eksempel i abonnementsvilkårene og ordrebekræftelsen.

Pas på med emojis og brug af mobil på færger
Det kan give en ekstraregning, hvis man bruger mange emojis i sine sms’er – især ved rejser uden for EU. Det viser en sag fra Teleankenævnet.

Her afgjorde nævnet, at en forbruger skulle betale for 430 sms’er, hun havde sendt hjem fra en rejse i Vietnam. Forbrugeren mente selv, at hun kun havde sendt 20 sms’er, men det viste sig, at hun havde brugt mange emojis, som fylder mange tegn

Efter rejsen fik forbrugeren en telefonregning på omkring 1.600 kroner, hvoraf de 1.000 kroner var for sms’er, oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Før man bruger sin mobil på en færge mellem to lande, så vær opmærksom på, om mobilen fanger færgens netværk. Det kan man se på mobilens display. Hvis man ringer eller bruger data via færgens netværk, kan det nemlig blive rigtigt dyrt. Teleankenævnet har tidligere afgjort, at en forbruger skulle betale omkring 2.100 kroner for sine døtres dataforbrug på en færge til Norge.

Relaterede artikler:

Konkurrenceråd: Urimeligt høje valutatillæg i banker

Chef for hotelkæde skifter til tech-virksomhed

”Regeringen ønsker opgør med bookingportalerne”