Det tjekkiske togselskab Leo Express, der har de statslige spanske jernbaner som største ejer, lufter igen plan om ny rute fra Belgien via Tyskland og Tjekkiet til Slovakiets hovedstad, Bratislava.
Privatejede Leo Express, der har Renfe, det statslige spanske jernbaneselskab som største ejer, planlægger igen at få rute fra Belgien til Slovakiet på sporet – en strækning i fugleflugtslinje på 1.200 kilometer.
Der var også et tilløb til ruten i 2023, uden det blev til noget. Leo Express ville dengang primært køre ruten i dagtimerne – denne gang bliver der primært i aften- og nattetimerne, oplyses det.
Leo Express, der også kører fjernbusruter i flere europæiske lande, har ifølge pressemeddelelse indgivet ansøgning til de belgiske myndigheder om den nye togrute – der dog først står til at starte i december næste år.
Ruten, der skal køres én gang daglig i begge retninger, skal begynde i den belgiske havneby Oostende. I Belgien bliver der stop i Brugge, Gent, Bruxelles og Liege; herfra fortsættes til Tyskland, der betænkes med næsten halvdelen af rutens over 50 stop, videre til Tjekkiet og så frem til Bratislava.
I Tyskland skal toget efter planen stoppe i blandt andet Køln, Düsseldorf, Dortmund, Hannover, Magdeburg, Leipzig og Dresden. Herfra går turen til Tjekkiet, hvor der planlægges 16 stop, herunder i Prag – inden der fortsættes mod Slovakiet.
Samlet bliver ruten på 19 timer. Toget får, ifølge det oplyste, en hastighed på mindst 160 kilometer i timen og plads til omkring 450 passagerer. Der skrives ikke noget om der bliver flere klasser på toget.
Direkte tog fra Prag via Berlin til København
Apropos nye togruter, så begynder til maj næste år nyt samarbejde mellem DSB og de tyske og tjekkiske jernbaner – Deutsche Bahn (DB) og tjekkiske České Dráhy (ČD) – om direkte tog to gange om dagen hele året fra København via Berlin til Prag.
Hver afgang får 555 passagersæder på den kommende nye direkte rute uden togskift i hver retning mellem de tre hovedstæder. Togsættet har også en spisevogn – og samme togsæt kører hele vejen på strækningen. Altså ingen togskift undervejs,
Priserne kendes endnu ikke, de vil senest fremgå når billetsalget åbner et halvt år før første afgang.
Forbindelsen vil have en rejsetid på syv timer mellem København og Berlin og 11 timer mellem København og Prag, oplyses det. Undervejs er der knap 20 stop i Danmark, Tyskland og Tjekkiet.
Relatererede artikler:
DSB bekræfter: Daglige tog fra København via Berlin til Prag
Vil reducere rejsetid mellem Madrid og Lissabon med syv timer