Nyt højhastighedssamarbejde mellem Deutsche Bahn, Österreichische Bundesbahnen og Trenitalia skal fra december 2026 give direkte højhastighedstog uden togskifte mellem landene.
Som udgangspunkt bliver der to primære højhastighedsruter i det nye samarbejde mellem de tre statslige jernbaneselskaber – begge med start eller endestation i München. Og begge med gennemgående vogne, så passagererne ikke skal skifte tog undervejs og med flere afgange om dagen i hver retning.
Den første rute skal i første omgang køre fra München via østrigske Innsbruck til Verona og videre til Milano. En strækning på 600 kilometer.
Den anden ruteføring bliver mellem München og Rom – og med primære stop i Innsbruck, Verona, Bologna, Firenze og Rom – andre stationer kan få besøg af den nye rute; en samlet strækning på 900 kilometer.
I en pressemeddelelse skriver Deutsche Bahn (DB), østrigske ÖBB og Trenitalia, at de to nye ruter står til at starte i december næste år og at højhastighedstogene bliver italienske Frecciarossa 1000-tog, der kan køre op til 350 kilometer i timen på godkendte strækninger. Togtypen kører allerede i dag i Italien og Spanien, men skal nu tilpasses til også at kunne køre i Tyskland og Østrig.
Togstammerne vil være 200 meter lange og består af otte togvogne med plads til i alt 462 rejsende fordelt på fire klasser (Executive, Business, Premium og Standard)
Op til ni timer
Højhastighedsruten mellem München og Milano bliver ifølge pressemeddelelsen en tur på små syv timer, mens München til Rom vil tage op til ni timer. To år senere, i 2028, er det planen at koble Berlin og Napoli på samarbejdet, oplyses det. I forhold til distancerne på henholdsvis 600 og 900 kilometer, svarer rejsetiden til blot omkring 100 kilometer i timen – altså langsommere end på motorvej.
Når den 55 kilometer lange jernbanetunnel Brenner Base Tunnel under Brennerpasset mellem Østrig og Italien efter planen åbner i 2032, vil tunnelen skære en time af rejsetiden
”Der er stigende efterspørgsel på togruter i Europa, det er miljøvenligt at køre med tog. Dette fælles projekt vil styrke markedet for langruter med tog,” siger Michael Peterson fra DB’s fjerntogsdivision.
Relaterede artikler:
SAS-alliance kobler sig til endnu et højhastighedstog
Højhastighedstog vil reducere rejsetid mellem Madrid og Lissabon med syv timer