Et højhastighedstog fra italienske Trenitalia, der er på vej til at blive partner med SkyTeam-flyselskaberne. Wikipedia-foto: RSA.

Her er Europas bedste og værste togselskaber

En ny analyse kaster lys over de bedste og værste togselskaber i Europa. I alt 27 selskaber er blevet vurderet ud fra otte forskellige kriterier – herunder også danske DSB.

Europa er forbundet med et stort og flere steder fintmasket jernbanenet, og mange lande opererer med eget togselskab, der kan køre både indenrigs og udenrigs.

I en ny analyse fra den grønne europæiske organisation T&E (Transport & Environment) gives der nu et overblik over, hvor i Europa de bedste og værste togselskaber kører.

Analysen viser, at den italienske operatør Trenitalia er Europas bedste togselskab – skarpt forfulgt af det tjekkiske selskab RegioJet og østrigske ÖBB på henholdsvis anden- og tredjepladsen.

De tre togselskaber, der indtager de sidste pladser på listen, er franske Ouigo, græske Hellenic trains samt Eurostar.

DSB indtager midterplacering
I alt 27 jernbaneoperatører er blevet vurderet i undersøgelsen, og de er alle bedømt ud fra otte forskellige kriterier – herunder blandt andet billetpriser, pålidelighed og bekvemmelighed om bord. Et nedslag i nogle af konklusionerne viser, at kun 11 af togselskaberne opnår en punktlighed på over 80 procent.

Trenitalia skiller sig ud for selskabets rejseoplevelse, RegioJet har nogle af de mest overkommelige billetpriser, mens ÖBB leverer en god bookingoplevelse. Bundplaceringen til Eurostar skyldes især høje billetpriser og dårlig pålidelighedsscore.

I Danmark har vi DSB, og dette togselskab indtager en 13. plads på listen fra T&E. DSB har en score på 6,1 på en skala op til 8,0, hvor eksempelvis Trenitalia har en score på 7,6. Eurostar opnår en score på blot 4,7.

Undersøgelsen baserer sig på offentligt tilgængelige kilder – herunder primært årsrapporter fra togselskaber og fra statslige organisationer. I analysen af togselskabernes billetpriser blev over 8.000 billetter sporet.

Vil have billetpriserne ned
Ifølge T&E viser undersøgelsens resultater, at jernbanetjenesterne i Europa generelt ikke lever op til forventningerne. Og at dyre billetpriser ikke nødvendigvis giver en højere kvalitet og bedre service på togturen.

Operatører, medlemsstater og EU-Kommissionen skal forbedre blandt andet pålideligheden og bookingoplevelsen, mener T&E. Men også billetpriserne skal der gøres meget ved, lyder det.

”Skyhøje billetpriser driver passagerer væk fra togene. For at frigøre jernbanenettets fulde potentiale må vi gøre billetter mere overkommelige. Dette er et fælles ansvar mellem industrien og landes regeringer,” siger Victor Thévenet, direktør for jernbanepolitik hos T&E.

ÖBB og Trenitalia tilbyder nogle af de bedste forhold mellem pris og kvalitet i Europa, mens Eurostar og Avanti tager meget for deres billetter, men til gengæld ikke leverer ordentlige tjenester.

 

Relaterede artikler:

Snart kan toget tages til tre hovedstæder på én dag

Kendt politiker støtter forslag om fælles togselskab

Ønsker at etablere fælles skandinavisk togselskab