- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Øget tysk turistinteresse for ”Die Dänische Ostsee”

”Årsagen til at Østdanmark tidligere haltede efter den danske vestkyst, i forhold til at vække de tyske turisters interesse, handlede primært om, at vi var for beskedne og for uambitiøse i vores fortælling om Østdanmarks kyst og naturoplevelser. Nu er vi i gang.”

Det siger direktør for Visit SydSjælland-Møn, Martin Bender, i en pressemeddelelsen i forbindelse med VisitDenmarks nye rapport ”Det Tyske Kystpotentiale.” 

Samlet havde udenlandske turister sidste år godt 27,6 millioner overnatninger, en vækst på 3,4 procent i forhold til 2017.

Af de udenlandske overnatninger stod tyskerne for 15,7 millioner, navnlig i feriehuse – og var dermed mere end dobbelt så stor en gruppe end landene på de følgende pladser: der var 2,3 millioner norske overnatninger i Danmark sidste år, 1,8 millioner svenske, 1,3 millioner hollandske og 881.000 britiske, viser tal fra VisitDenmark.

Og ifølge VisitDenmarks  nye rapport ”Det Tyske Kystpotentiale” er mange flere tyskere på vej som feriegæster de kommende år. Analysen siger i hvert fald, at 13,5 millioner tyskere, eller 21,2 procent af den tyske befolkning, er interesseret i at holde ferie i Danmark inden for de næste tre år, 2019-2021.

Det er en all time high interesse for ferie i Danmark, viser analysen, der også oplyser, at ”for første gang har tyskernes interesse for at holde ferie på den danske østkyst overhalet interessen for at holde ferie på den danske vestkyst.”

Om dette siger VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Mads Schreiner:

”Vi begynder at se resultaterne af det arbejde, der er gjort fra danske østkyst-destinationers, attraktioners og overnatningssektorens side de seneste år. Sammen har vi over en årrække fået skabt et brand på det tyske marked: ”Die Dänische Ostsee.”

Resultaterne og det øgede danske synlighed på det attraktive tyske feriemarked er kommet af flere grunde.

”Vi er gået fra at kommunikere over 18 små danske minibrands til at skabe og kommunikere store fælles kampagner med fælles budskaber, timing og segmentering, med to stærke brands i fokus: Die Dänische Nordsee og Die Dänische Ostsee,” siger Mads Schreiner og fortsætter:

”Nordsee (den danske vestkyst) har en lang historik, og samarbejdet i Danmark langs kysten om dette brand går mere end 15 år tilbage, med dengang turistgruppen Vestjylland i spidsen. Og tyskerne har i årevis valgt Vestkysten. Det gør de stadig i stor stil, men nu er de begyndt at få øjnene op for nye destinationer, som minder om det, de kender hjemmefra.”

Tysklands stærkeste destination
Tyskerne elsker deres egne kyster, og målt på overnatninger er den tyske Østersøkyst den absolut stærkeste destination i Tyskland, oplyser VisitDenmark.

Den tyske Østersøkyst har de seneste år – navnlig efter Berlinmurens fald – været gennem en ekstrem udvikling, hvor tyskerne har arbejdet med at forny produktet, udvide kapaciteten og lavet destinationssamarbejder om markedsføring.

”Alt dette har ført til flere overnatninger, vækst og et ekstremt højt kendskab til den tyske kyst. Det er dette kendskab, vi forsøger at tappe ind i, da tyskerne allerede har positive holdninger til brandet og et stærkt tilhørsforhold til den tyske østkyst,” siger VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Mads Schreiner, og tilføjer:

”Kampen om de bedste liggestole, naturoplevelser, shopping- og spisemuligheder er stor. Vi forsøger derfor at differentiere de danske destinationer under det i Tyskland kendte brand ”Ostsee.” Her kommunikerer vi, at Danmark har masser af plads, natur og frihed, det er sikkert en af forklaringerne på den større tyske interesse.”

”Der er mere ro på den danske side”
Og direktør for Visit Lolland-Falster, Brian Lindorf Hansen, siger: 

”Jeg glæder mig over, at det nu er lykkedes at få vores område mere på lystavlen hos tyskerne. Det har vi arbejdet på i en del år sammen med VisitSydsjælland-Møn og vores kommercielle partnere, for eksempel Scandlines. Tyskerne tiltrækkes især af vores natur, og at der mere ro, end der er på den tyske side.”

Direktør for Visit SydSjælland-Møn, Martin Bender, tilføjer:

”Vi har hele tiden vidst, at vores unikke kombination af kyst og naturoplevelser på Sjælland og øerne kan tiltrække kvalitetsbevidste tyske turister. Derfor har vi markedsført det danske ørige med vores nabodestinationer de sidste tre år, og nu kan vi med VisitDenmarks analyse konstatere, at arbejdet bærer frugt.”

Relaterede artikler:

Tyskerne er Danmarks klart største turistgruppe

Nye regnemetoder ændrer dansk turismestatistik

DSB afviser kritik fra turistchef