- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Personlige møder giver mere udbytte end online

Ifølge deltagere i ny undersøgelse fra hotelmastodonten Accor, der også er leveringsdygtig i mødelokaler, får de oftest cirka 25 procent større aftaler fra personlige møder end online-møder.

Research fra den globale franske hotelgigant Accor viser, at deltagere i onlinemøder typisk forventer at få næsten 25 procent større udbytte, også i form af indgåede aftaler, når de kan sidde overfor kunden.

Accor skriver i en pressemeddelelse, at data til undersøgelsen er indsamlet blandt professionelle mødedeltagere de seneste 12 måneder, mens coronakrisen har raset.

Deltagerne i undersøgelsen siger, at de forventer at kunne indgå omkring 23 procent flere aftaler om året ved at mødes fysisk med kunden, fremfor at skulle bruge video- eller telefonmøder. Ifølge deltagerne modsvarer udbyttet af ét face-to-face møde med hvad der ellers skulle bruges op til tre onlinemøder på.

En af årsagerne til, at de fysiske møder giver mere, siger 30 procent af deltagerne i undersøgelsen, er, at man ved fysiske møder blandt andet kan aflæse modpartens kropssprog – og 22 procent af deltagerne fra undersøgelsen siger, at det er mere akavet med small talk via videomøder når de personlige relationer skal på plads mellem parterne.

Dårlig kvalitet ved videomøder
Til spørgsmålet om udfordringer ved at bruge teknologi til møder under coronakrisen, var det hyppigste svar – fra 37 procent – tekniske udfordringer med dårlig lyd eller billedforbindelse. 30 procent fandt det svært at aflæse andre mødedeltageres kropssprog, mens 22 procent pegede på, at small talk ikke er muligt på samme måde som når man sidder overfor hinanden.

At kunne fortsætte snakken eller møde nye kontaktpersoner ved frokosten eller middagen i forbindelse med fysiske møder, blev også påpeget som noget positivt af mange deltagere i undersøgelsen.

Fysiske møder er vigtige
Sophie Hulgard, der i 2015 stoppede som chef for erhvervsrejsebureauet CWT i Danmark, for at skifte til Accor, hvor hun er chef for Accors salg i Nordeuropa, siger i pressemeddelelsen:

”Når de fysiske møder vender tilbage, vil vi for alvor erkende deres vigtighed. Tabet af face-to-face business det seneste år kan måles på bundlinjen i mange virksomheder. Når bare 25 procent af mødedeltagere siger, at de får 25 procent mere udbytte ud af fysiske møder, kan fraværet af disse gøres op i milliarder i mistet omsætning. Mennesker har behov for at være i forbindelse med andre og her kan teknologien tage os Jorden rundt og bringe mennesker sammen, men fordele ved at mødes ansigt til ansigt kommer ikke nødvendigvis igennem via online-møder.”

Sophie Hulgard tilføjer: “Digitale løsninger indenfor forretningsmøder er her for at blive, men der vil altid være et behov for at mødes ansigt til ansigt for at få aftalen på plads. Teknologi er på mange måder et hjælpsomt redskab, men det kan aldrig erstatte udkommet når mennesker mødes.

Man kan også sige det på en anden måde: det digitale element er magtfuldt, mens face-to-face mødet er værdifuldt,” siger Sophie Hulgard.

Over 5.000 Accor-hoteller
I første kvartal af i år åbnede Accor, der i slutningen af næste år igen forventes at have et hotel i Danmark, i Ørestad, 56 nye hoteller verden over med i alt 7.100 værelser.

Foreløbig har Accor på verdensplan over 5.100 hoteller med mere end 757.000 værelser. I pipeline er der over 1.200 nye hoteller med 211.000 værelser. I alt har Accor 39 varemærker, nogle af de mest kendte er Ibis, Mövenpick, Novotel, Raffles, Sofitel og Swissotel.

I december 2019 meddelte entreprenørkoncernen Skanska, at man i 2022 vil åbne et nyt franchise-hotel i København med et af Accors varemærker, Ibis Styles. Hotellet med 186 værelser i business-segmentet opføres ved Bella Center og skal drives af den hollandske operatør Borealis Hotel Group.

Accor trak sig tilbage i 2006 ud af København, hvor kæden drev seks hoteller. Sofitel Plaza ved Hovedbanegården, de to tidligere Spies-hoteller, Mercure Copenhagen og Mercure Richmond, samt de mere ydmyge hoteller på Vesterbrogade under varemærket Ibis, nemliog Crown, Triton og Star.

Relaterede artikler:

Færre restriktioner giver boom i bookinger

Global hotelkoncern: Vi skal til Danmark

International hotelkæde tilbage til København