- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Rejsebureauer fravælger direkte ruter

TURISME: Paneldebat hos Danske Rejsejournalister satte fokus på langruter og rejsetendenser.

Fra paneldebatten hos Danske Rejsejournalister, fra venstre Daniel Kirchhoff fra Norwegian, Mariam Skovfoged, SAS, Rie Ulrich, Nyhavn Rejser, Steen Albrechtsen, Albatros Travel, og Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn. Til højre foreningens formand og ordstyrer, Anne-Vibeke Isaksen.

TURISME: Paneldebat hos Danske Rejsejournalister satte fokus på langruter og rejsetendenser.

Direkte flyruter fra København til fjerne destinationer er ikke afgørende for danske rejsebureauer. Bureauerne sender lige så gerne gæsterne til Asien, USA eller Afrika via et stop eller to i andre lufthavne undervejs. Det afgørende for bureauerne er prisen på flybilletten – og den er ikke altid billigst på de direkte ruter.

Sådan lød det fra Albatros Travel og Nyhavn Rejser ved et debatarrangement i Danske Rejsejournalister i denne uge i København om fjerne rejsemål og nye flyruter. Foruden de to bureauer deltog repræsentanter for SAS, Norwegian og Københavns Lufthavn i panelet ved arrangementet på Hotel SP34 i København.

Spændende at rejse via andre lufthavne
”Direkte fly er ikke så interessante for os. Det er typisk dyrere at sende grupper med direkte fly fra København end via andre byer på grund af flyselskabernes prissammensætning. Vores gæster er det grå guld – de har tid nok og synes det er spændende at rejse via andre lufthavne,” sagde pressechef Steen Albrechtsen fra Albatros Travel.

Han pegede dog samtidig på, at de direkte ruter giver omtale af fjerne rejsemål og derved er med til at øge rejselysten. Mens Rie Ulrich, bureauchef i Nyhavn Rejser, understregede, at det i højere grad er rejseprogrammer i TV som ‘Kurs mod fjerne kyster’, der stimulerer lysten til at rejse langt væk.

Mange nye ruter fra Københavns Lufthavn
Under alle omstændigheder øges antallet af direkte flyruter fra København i disse år og både Norwegian, SAS og lufthavnen mærker, at danskernes rejsemønster har ændret sig, så vi både rejser oftere og længere væk end tidligere. I årets ti første måneder har 2,7 millioner af de i alt 25 millioner passagerer i Københavns Lufthavn fløjet på de interkontinentale ruter til og fra lufthavnen.

”Hver gang, der åbner en ny langrute i Københavns Lufthavn, vokser antallet af passagerer på ruten ofte meget hurtigt,” sagde Kasper Hyllested, pressechef i København Lufthavn, hvor der i dag er 37 direkte ruter til rejsemål uden for Europa mod 27 for tre år siden.

Senest har Air India åbnet en sæsonrute fra Delhi til Københavns Lufthavn. Næste år følger nye ruter til Københavns Lufthavn fra Hong Kong med Cathay Pacific, mens SAS åbner rute til Jordans hovedstad, Amman.

På Københavns Lufthavns ‘ønskeseddel’ over kommende langruter står blandt andet Johannesburg, canadiske Vancouver og Sao Paulo i Brasilien, sagde Kasper Hyllested.

Problemer med Rusland
Både Daniel Kirchhoff, kommunikationschef i Norwegian, og Mariam Skovfoged, kommunikationschef i hos SAS i Danmark, fastslog, at langruterne også bringer mange udenlandske turister og forretningsfolk til Danmark – ikke mindst fra Asien.

”Vi vil gerne åbne flere ruter til Asien, og der er et enormt potentiale i det for dansk turisme. Desværre har vi et stort problem med at få tilladelser til at flyve over Rusland, og der kom ikke noget resultat ud af forhandlingerne med Rusland i år. Dermed går vi glip af en potentiel vækst,” sagde Daniel Kirchhoff.

Spørgelysten til arrangementet var stor, og debatten kom på halvanden time også omkring emner som flyskat, miljø, sædestørrelser, konkurrence og onlinebookinger.

Relaterede artikler:

Rejsejournalister satte pris på rejsebureau

I ferien går vi fra online til on life

Rejsejournalister satte fokus på rejser og terror