I ferien går vi fra online til on life

De gav deres bud på fremtidens ferier: Kirsten Munk Andersen, Horesta, Peter Kobbernagel, Merlot Tours, og fremtidsforsker Liselotte Lyngsøe.

TURISME: At rejse bliver vigtigere end nogensinde, mente fremtidsforsker på møde om Fremtidens Rejser arrangeret af Danske Rejsejournalister. I panelet var også Horestas politiske direktør og rejsebureaudirektør.

Af rejsejournalist Judith Betak

Ferie er når vi bryder ud af den filterboble, vi lever i til hverdag, hvor Facebook filtrerer vennerne, og hvor det er svært at møde andre, end dem, der ligner os. Ferie – det er, når vi rejser fra det, der er for meget af i hverdagen. Der, hvor vi går fra online til on life,” sagde fremtidsforsker Liselotte Lyngsøe fra Future Navigator på møde sidste uge om Fremtidens Rejser, arrangeret af Danske Rejsejournalister.

Sammen med Horestas politisk direktør, Kirsten Munk Andersen og direktør Peter Kobbernagel, Merlot Tours, gav hun bud på fremtiden, teknikken og behov for at føle livet, kontakten og den direkte berøring.

“De unikke oplevelser er vigtige. Det er den følelse man får, når de giver oplevelser, man husker,” sagde Kirsten Munk Andersen.

“Vi skal blive bedre til at fortælle historierne om disse oplevelser. Direkte til hotelgæsterne, men også i den digitale verden, for det er der, vi skal markedsføre os,” sagde hun.

“Men hotellet er ikke oplevelsen i sig selv. Det er en platform for oplevelser, og hotellerne skal identificere sig med lokalområdet og drage det helt ind i lobbyen,” sagde Kirsten Munk Andersen.

De langsomme rejser har succes. Her er man ikke online, men midt i livet og i et tempo, hvor man når at opleve.

“På vandrerejser og vores speciale, cykelrejser, er der tid til at føle og sanse, og man bruger sin krop, får god appetit og nyder aftenens måltid,” sagde Peter Kobbernagel, der fortalte, hvordan han insisterer på direkte kontakt med kunderne.

“Selv om de booker rejsen online, kontakter vi dem direkte for at tjekke detaljer. Og lysten til det unikke mærker vi. 80 pct. vil have ændret lidt i forhold til de planlagte ruter. Sådan bliver rejsen unik. I princippet kan alle arrangere en cykelrejse. Men vores rolle som rejsebureau er, at vi kan lægge en viden oven i produktet. Vi kan guide til den rigtige tur for den enkelte, og vi kan give tryghed,” sagde han.

Behovet for tryghed skal ikke undervurderes

“Vi skal ikke glemme, at vi har en tryghedsungdomsgeneration, der ser TV-programmet  ”Bagedyst” og er opvokset i en meget beskyttet verden,” sagde Liselotte Lyngsøe.

Det er en generation, der hellere vil betale tusindvis af kroner for arrangerede “gør godt rejser” til højskoler i Afrika end selv bare tage af sted.

Ud over tryghed tæller knap tid også til arrangørernes fordel: “Når man kun har kort tid til at holde fri, vil man ikke spilde den på at finde ud af og arrangere. Det overlades til rejsebureauet,” sagde hun.

Danske Rejsejournalister har i øvrigt ordinær generalforsamling 14. marts på Hotel Wakeup Copenhagen i Borgergade ved Kgs. Nytorv.