- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Rejsende kan også klage over uspecificerede rejser

Selv om rejsende køber en uspecificeret rejse, er der stadig mulighed for at klage over eksempelvis rengøringen på det tildelte hotel.

En del af de ferierejser, der sælges, er såkaldte uspecificerede rejser, hvor kunden på forhånd kun kender rejsemålet og rejsetidspunktet. Hvilket hotel, man skal bo på, bliver først kendt ved ankomst til rejsemålet.

Selv om man vælger denne billigere type rejse, skal man som forbruger ikke finde sig i alt. En afgørelse fra Pakkerejse-Ankenævnet viser, at det kan betale sig at klage over uacceptabel indkvartering.

En forbruger har således fået et nedslag i rejseprisen på 2.000 kroner, fordi hotellets standard ikke svarede til, hvad forbrugeren kunne forvente ved købet. Beskidt sengetøj og håndklæder, mug på toilettet, døde dyr i en lampe, afskallet maling, defekt bad og toilet og en revnet håndvask mødte forbrugeren ved ankomst til hotellet på den uspecificerede rejse.

Kan stille minimumskrav
Det ubehagelige syn på hotellet har gjort, at Pakkerejse-Ankenævnet har vurderet, at den rejsende har krav på et nedslag på 2.000 kroner i rejsens pris. Sagen viser, at det godt kan betale sig for rejsende at klage over indkvarteringen på uspecificerede rejser.

”Når du køber en uspecificeret rejse, er du ikke garanteret et bestemt hotel eller en bestemt standard på forhånd. Men det betyder ikke, at du fraskriver dig dine rettigheder, hvis du køber den type rejse. Forbrugeren kan stadig godt stille visse minimumskrav,” siger Susanne Aamann, souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det rejsebureau, som den rejsende i den omtalte sag brugte, skrev på sin hjemmeside og i kundens velkomstbrev, at ”… der ikke modtages reklamationer på hotelstandarden.” Forbrugeren klagede til rejsebureauet efter rejsen, men rejsebureauet afviste klagen, da der skulle være klaget under selve rejsen.

Har ret til at klage
Det faktum, at rejsebureauet ikke modtager reklamationer på hotelstandarden, gjorde, at Pakkerejse-Ankenævnet fastslog, at rejsebureauet forhindrede kunden i at klage.

”Rejsebureauet kan ikke fratage dig muligheden for at klage, fordi der er tale om en uspecificeret rejse. Du har stadig ret til at klage, hvis der er mangler ved rejsen, for eksempel hvis rengøringen på hotellet ikke er tilfredsstillende,” forklarer Susanne Aamann.

Ved en uspecificeret rejse bliver man indkvarteret på enten et hotel eller en lejlighed, og du kender heller ikke den specifikke ferieby på forhånd. Oplysninger om indkvarteringen foreligger som regel først ved ankomst på rejsemålet. Det kan desuden ske, at man skal flytte hotel flere gange i løbet af ferien.

 

Relaterede artikler:

Prisfald på afbudsrejser

Familie klager over uspecificeret rejse

Fortsat billige afbudsrejser