- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Rejsesalg i Danmark faldt fra 70 til 23 milliarder kr.

I 2019 købte danskerne rejser og rejserelaterede services for 70 milliarder kr. Sidste år var tallet 23 milliarder, oplyser Nets. Danskerne e-handlede for 43 milliarder kr. mindre i 2020 end i 2019.

Når danske forbrugere svinger Dankortet eller andre internationale betalingskort registreres det hos Nets, den europæiske udbyder af elektroniske betalingsløsninger med hovedkontor i Danmark. Det giver Nets et solidt datagrundlag for at dokumentere ændringen i omsætningen i konkrete brancher baseret på data fra virksomheder med en såkaldt indløsningsaftale med Nets.

Danskerne e-handlede sidste år samlet for 97,5 milliarder kroner i de forskellige kategorier, et fald på cirka 43 milliarder kroner sammenlignet med 2019, året før coronakrisen.

Det viser den nye e-handelsrapport 2020 over danskernes adfærd og købsvaner på nettet, som Nets netop har offentliggjort.

”For første gang ser vi en tilbagegang i det samlede online forbrug – trukket kraftigt ned af manglende salg af rejser. Samtidig har corona også haft indvirkning på danskernes online shopping-vaner, som har ændret sig markant. Det har blandt andet betydet en helt anden fordeling af forbruget, hvor nye varer og services vinder frem, for eksempel dagligvarer, take-away og streamingtjenester,” siger marketingmanager hos Nets, Tanja Oda Sørensen, i pressemeddelelse.

Rejsebranchen har haft halvdelen af danskernes online forbrug
Rejsebranchen var en af de første brancher, der gik online og har historisk stået for halvdelen af danskernes online forbrug, men i 2020 blev rejsebranchen en af corona-pandemiens største tabere, noterer Nets.

I 2019, året før coronakrisen, købte danskerne rejser og rejserelaterede services for 70 milliarder kroner. Sidste år brugte danskerne kun 23 milliarder kroner på området.

”Pandemien har skabt usikkerhed og uvished og fået rejsebranchen til at kigge langt efter kunder. Selvom det har været muligt at rejse i nogle perioder af pandemien, har den sat en stor stopklods for danskernes rejsemuligheder. Dog må man forvente, at billedet ændrer sig, når verden igen åbner og danskerne igen kan rejse mere frit,” siger Tanja Oda Sørensen.

Fremgang andre steder
Corona-pandemien har vendt verden på hovedet. Det gælder også e-handel og danskernes online købsmønstre. Det har betydet vækst for nogle brancher, mens andre oplever en nedtur.

Ifølge 2020-rapporten fra Nets har danskerne flyttet mere forbrug over på nettet. Danskerne bruger især flere penge online på dagligvarer og take-away, men også andre fysiske varer som tøj, skønhedsprodukter og byggematerialer.

Generelt er salget af fysiske varer steget under corona. Det gælder blandt andet for køb af dagligvarer. Take-away er også i vækst, da danskerne i stor stil har bestilt mad online fra restauranter under nedlukningerne.

”I 2020 har danskerne samlet brugt 59 milliarder kroner online på fysiske varer. Det er en stigning på cirka ti milliarder kroner sammenlignet med 2019,” siger Tanja Oda Sørensen.

Nets-rapporten viser også, at corona-pandemien har været en katalysator for et øget forbrug af online services, som i 2020 udgør en større andel af det samlede online forbrug sammenlignet med 2019. I alt har danskerne købt services for 17 milliarder kroner – og specielt køb af streamingtjenester har været populære blandt danskerne.

Danskerne har generelt været loyale overfor danske onlinebutikker under corona-pandemien.68 procent af danskerne har kun handlet i danske webshops, blandt andet fordi de vil støtte danske virksomheder i en svær økonomisk tid, vurderer Nets.

Nets årlige rapport om Dansk e-handel kan ses via dette link.

Relaterede artikler:

Hvad laver rejsebureauer i dvale?

Rejsebureau måtte aflyse ni ud af ti rejser

Rejsebureauer tabte 80 pct. omsætning i del af 2020