- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Vil sælge flere særflyvninger i Skandinavien

Stor udenlandsk aktør vil øge synlighed i Skandinavien. Til formålet skal kendt dansk luftfartsprofil tiltrække flere MICE-kunder.

En typisk MICE (Meetings, Incentives, Conferences & Events/Exhibitions)-opgave for britiske Chapman Freeborn i Skandinavien er at sende omkring 150 gæster tre dage til Sydeuropa med en Boeing B737 eller en Airbus A320, siger Kim Borgaard, skandinavisk chef for Chapman Freeborn, til standby.dk

Med 45 års erfaring vil det store britiske firma nu med øget styrke vise flaget på det skandinaviske marked – navnlig med fokus på MICE-flyvninger, Chapman Freeborn er i forvejen stærke på fragtflyvninger.

For at styrke sit skandinaviske salg af særflyvninger med passagerer har Chapman Freeborn netop ansat danske Bettina Lyngs. Hun kender luftfartsbranchen fra blandt andet islandske Wow Air, ligesom hun har arbejdet med operationelle opgaver for islandske Primera Air samt haft eget firma, Reasons2Go.

Hos Chapman Freeborn skal Bettina Lyngs som salgs- og marketingschef promovere de muligheder, firmaet tilbyder. Det gælder, hvis de for eksempel skal have passagerer til events i Europa og ikke vil bruge tid på at sende deltagerne med rutefly.

”Vi tilbyder en række muligheder som MICE-flyvninger for turoperatører, firmakunder og eventfirmaer,” siger Bettina Lyngs til standby.dk – hun er i gang med at tale med Chapman Freeborns nuværende samarbejdspartnere og opsøge potentielle kunder på det skandinaviske marked.

Chefen kom fra SAS
I spidsen for Chapman Freeborn i Skandinavien de seneste syv år er Kim Borgard, tidligere skandinavisk salgschef for SAS Cargo.

”Chapman Freeborn er på sit område en af verdens største aktører. Vi er endnu ikke så kendte på det nordiske marked, når det gælder særflyvninger med passagerer, men på verdensplan har vi kontorer i over 30 lande,” siger Kim Borgaard og tilføjer:

”Generelt tilbyder Chapman Freeborn nærmest alt inden for flymægling, herunder ad hoc flyvninger for eksempelvis sports- og firmakunder. Det nordiske marked er hurtigt voksende i vores nicheområde, og markedet er ved at få øjnene op for fordelene ved at sende større grupper med særfly frem for at de skal med rutefly fordelt på flere afgange,” siger Kim Borgaard.

”Mange tror, at det er for dyrt at leje fly. Men er flyet fyldt, kan rejsen ske på et konkurrencedygtigt niveau. Samtidig giver det fleksibilitet; der kan flyves på tider, der passer kunden, typisk direkte uden mellemlanding og til lufthavne tæt på den ønskede destination. Vi ser navnlig på passagermarkedet stigende fokus på sport og MICE-flyvninger.”

Fly fra danske selskaber
Med Bettina Lyngs ombord hos Chapman Freeborn, siger Kim Borgaard, kan han nu tage et halvt skridt tilbage og koncentrere sig om salg af cargo-flyvninger. ”Bettina har ekspertise på det operationelle og marketing ligesom hun har et godt netværk i branchen,” siger han.

”Vi booker fly fra danske selskaber som Atlantic Airways, Alsie Express, Danish Air Transport og Sun-Air. Vi har fokus på nordiske flyselskaber, vi har ingen foretrukne, men fremlægger mulighederne for kunden.”

Når det gælder passagerflyvninger med særfly trækker navnlig sportsrejser. Det bliver også tilfældet til sommer i forbindelse med den månedlange VM-slutrunde i fodbold i Rusland.

”I forbindelse med VM-slutrunden bliver mangel på flykapacitet en stor udfordring,” siger Kim Borgaard og tilføjer, at han ikke har overblik over, hvor stort markedet for særflyvninger er i Skandinavien. ”Men det er et meget konkurrencepræget marked, hvor vi er oppe mod dygtige kolleger,” siger han.

Relaterede artikler:

Monaco på skandinavisk rundtur

Ny pris til dansk iværksætter-virksomhed

Staten holder eksterne møder for 100 mio. kr. om året