- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Sandhedens time for den bæredygtige turisme

Der bliver så stille, når man spørger eller læser om nøglepersoner i rejsebranchen over hele verden, om selskabernes vision for klimapåvirkning i fremtiden. Herefter følger så en længere forklaring om, at det er man meget opmærksom på, men at vi skal være fælles om at løse problemet med CO2-udslip.

Hvis det er et flyselskab, er det jo rigtigt med fællesskabet. Det nytter ikke noget, hvis SAS flyver på en rute fra København til Sankt Petersborg på biobrændstof, hvis Aeroflot flyver den anden vej på fossile brændstoffer som kerosin, et raffineret produkt af råolie. Men indtil videre synes flyselskabschefer indstillet på nogenlunde ens at svare ”Vi gør vort bedste”.

Men hvad nytter det, når deres kunder er ret ligeglade og stort set kun går efter billigste pris. ”Og det gør 98 procent, når der bookes en rejse,” sagde nordisk kundedirektør i globale BCD Travel, Thomas Friis Rasmussen, dejligt befriende, da Danske Rejsejournalister i sidste uge holdt debatmøde om bæredygtig turisme.

”Spis ikke kød og bliv hjemme fra ferierejsen, hvis det skal ske med fly,” lyder budskabet, blandt andet fra dagbladet Politiken, som i sin belærende stil har vedtaget et program for rejsesiderne, som næppe kender lige andre steder i verden. 

Hvordan med annoncer?
Chefredaktøren har dikteret, at der i det ugentlige tillæg kun må være en enkelt historie om en oversøisk rejse. Når der skrives om de europæiske rejsemål, så skal der i samme artikel være en faktaboks med prisen for at rejse med tog frem for at flyve, og en oplysning om hvordan det påvirker CO2-udslippet. Når det gælder indenrigsrejser med fly må bladets ansatte ikke deltage. De skal benytte tog eller bil. Man må gå ud fra, at der heller ikke må skrives om indenrigsflyvningen.

Nu er spørgsmålet: Gælder det også de mange ferieannoncer?

Må der kun være en enkelt oversøisk annonce til den der kommer først, for eksempel omhandlende vinterferie i Thailand? Svaret er formentlig, at der ikke er nogen blokeringer på annoncer. Hvordan mon man forklarer og slipper helskindet ud af en sådan dobbeltmoral?

Selv staten går efter prisen på hotelophold
På mødet lagde ingen i panelet skjul på, at prisen for danskerne er vigtige end en eventuelt dårlig samvittighed over for klimaet. Selv den ansvarlige for bæredygtig turisme hos populære Guldsmeden Hotels, Kirsten Aggersborg, måtte indrømme, at prisen er altafgørende for hovedparten af kunderne. ”Selv når staten indgår hotelaftaler, vægter prisen meget højere, end om hotellet er bæredygtigt, ” sagde hun.

Men chefen hos Guldsmeden, Sandra Plesner, tager det hele med godt humør. Også hvis man forsøger at få lidt humor ind i den alvorstunge klimadebat, som hun mener dybt alvorligt. Da jeg for nogle år siden skrev en lidt bittersød julehistorie om, hvordan de strøede økologisk grus foran Hotel Hvide Hus i Aalborg (Comwell) og foran Star Tour på Rådhuspladsen lo hun hjerteligt – og forstod ironien. Fordi det var en henvisning til den svenske selskabsledelse. I Aalborg var det virkelighed og er det måske stadig.

Dilemma for SAS
Under debatten fortalte Thomas Friis Rasmussen også, hvad vi godt vidste i forvejen, at svenske virksomheder – modsat de danske – går meget op i miljøregnskaber. Nu skal svenskerne til at køre meget mere med tog af samme grund, ligesom miljøafgifter på flyrejser fastholdes af den nye regering. Hvad mon SAS siger til det? Noget tyder på, at der flyttes afgange til Københavns Lufthavn. Det var vel ikke den måde, vi skulle vinde konkurrencen på!

Men et er sikkert. Når et analyseinstitut spørger, om man er indstillet på at betale ekstra for en rejse for at redde klimaet, siger de fleste naturligvis ja. Som de pæne mennesker danskere i almindelighed er. Når det gælder en frivillig opbakning til selve betalingen, er resultatet det modsatte. Sådan er det bare.