- STANDBY.DK - https://standby.dk -

SAS’ første A350-langruteflyvning afsted til Chicago

Der blev tirsdag skrevet SAS-historie i CPH, da SAS for første gang sendte en Airbus A350 på langfart. Én af de danske passagerer har fløjet cirka 500 gange med SAS på København-Chicago.

Der var ikke præcist stopfyldt, da SAS tirsdag eftermiddag – til tiden – sendte sin første Airbus A350-900 XWB afsted på en langruteflyvning. Der var i alt 170 passagerer på flyet, der kan tage 300 rejsende.

Klik for stort format. Morten Mortensen, chef for airline salg og ruteudvikling i Københavns Lufthavn, flankeres ved sammenkomsten i gaten af Markus Ek, SAS’ globale salgsdirektør, og Mette Krath, salgschef for SAS i Danmark. Foto: Henrik Baumgarten.

De 40 sæder på Business og de 32 på Plus var solgt, mens der var god plads i Go-kabinen, hvor der kan være 228 passagerer. Januar er heller ikke ligefrem højsæson for rejsende til Chicago, så der var ikke noget specielt med det ”lave” passagertal.

Afgangen denne tirsdag eftermiddag var SK 943, København-Chicago, en rute SAS har betjent siden 1964. SAS gætter på, at over ti procent af passagererne havde booket plads på denne første afgang – for netop at være med på den SAS-historiske flyvning.

SAS’ skal i alt have otte A350’ere, de næste indgår i flåden de kommende måneder. De skal til at begynde med udover Chicago flyve fra København til Beijing og New York. Alle SAS’ otte 350’ere får hjemmebase i Københavns Lufthavn.

30 procent mindre brændstof
Mens der ”normalt” tankes omkring 58 tons brændstof til en Airbus A340-flyvning fra København til Chicago havde tirsdagens flyvning kun behov for 47 tons til den lidt over otte timer lange flyvning.

SAS har indtil nu også brugt A330 og A340, sidstnævnte har endda fire motorer, mellem København og Chicago.

Netop det reducerede brug af brændstof hos A350’eren, der delvist er bygget af kompositmaterialer, var SAS’ repræsentant blandt talerne inden afgang også inde på.

Her sagde SAS’ globale salgsdirektør, Markus Ek, at A350 typisk bruger 30 procent mindre fuel end sammenlignelige fly; dermed forurenes og støjes mindre.

Og, understregede Markus Ek, Københavns Lufthavn er rigtig vigtig for SAS, da der omkring København og Sydsverige er det største optage-område blandt SAS’ skandinaviske hjemmebane-lufthavne.

”Når I går ombord, sagde Markus Ek til passagererne, vil I også mærke, at der er højere til loftet og mere plads i kabinen, hvor de har forstærket det skandinaviske design.”

I sin tale sagde Københavns Lufthavns repræsentant, Morten Mortensen, chef for airline salg og ruteudvikling, blandt andet:

”Københavns Lufthavn er stolte over, at vi skal være hjemmebase for SAS’ otte Airbus A350’ere. Flyene er meget miljøvenlige, de støjer mindre – og flyver med mindre brændstof omkring 55 flere passagerer end A340-300-flyene, som A350-900 erstatter.”

Klik for stort format. ”Dig har jeg fløjet med før,” sagde passager Peter Zeuthen, da han hilste på premiereflyets purser, Karsten Bjørn Jensen, der også har stor forkærlighed for Chicago, hvor Peter Zeuthen bor med sin familie. Foto: Henrik Baumgarten.

Har fløjet 500 gange med SAS til og fra Chicago
En særlig passager på den første Airbus A350-afgang fra København var den 71-årige dansker Peter Zeuthen.

Han blev i 1973 sendt til Chicago, hvor han i 16 år arbejdede for et dansk mejerifirma; senere blev han ejer af sit eget fødevarmefirma inden han skiftede til medicinalindustrien.

”Kunne jeg leve livet om, så ville jeg have været pilot,” sagde den meget fly- og luftfartinteresserede Peter Zeuthen til STANDBY.dk i gaten inden afgang.

Han bor i Chicago-området med sin familie og følger blandt andet luftfarten ved dagligt at læse STANDBY.dk og vores søstersite, CHECK-IN.dk

”Jeg vidste allerede fra en artikel på Check-in.dk sidste efterår, at tirsdag den 28. januar ville blive premiereflyvningen for SAS med A350. Det passede med, at jeg alligevel var i Europa, så jeg kunne flyve med på denne første afgang,” sagde Peter Zeuthen, der er på Diamond-niveau i SAS’ bonusprogram – og som gennem de mange år skønner, at han nok har fløjet omkring 500 gange med SAS til og fra Chicago.

Peter Zeuthen kommer snart med sine indtryk fra premiereflyvningen på CHECK-IN.dk

Relaterede artikler:

2.408 dages ventetid er slut

SAS har nu 75 pct. af sin langrutetrafik i København

SAS’ nye flagskib gør et godt indtryk