SAS fremviste mandag for første gang kabinerne i sit nye flagskib til langruterne, Airbus A350. Her er det hovedkabinen på economy, Go, hedder det hos SAS, hvor der er plads til 228 passagerer. Foto: Henrik Baumgarten.

SAS’ nye flagskib gør et godt indtryk

SAS præsenterede mandag sin første Airbus A350 – der er også god benplads på economy, ligesom passagererne kan glæde sig til større TV-skærme end på SAS’ nuværende langrutefly.

Lyset og lyssætningen kan kombineres på formentlig 117 måder i de nye Airbus A350-fly – så det første indtryk af SAS’ første A350-900 var en stor og høj, lys og venlig kabine med blandt andet meget rummelige hattehylder til håndbagage.

Airbus A350 er delvist bygget af kompositmaterialer; det gør flyet lettere, så det bruger mindre brændstof, ligesom det blandt andet gør det muligt at have en højere luftfugtighed, hvilket giver et bedre indeklima.

SAS har hidtil kun vist fotos af flyet udefra – med SAS’ nye og opfriskede bemaling, den første ændring i SAS’ bemaling siden 1998.

Klik for stort format. SAS’ business class på Airbus A350 har 40 sæder – heraf otte i denne lille, mere intime kabine. SAS’ business class har ikke en ”skillevæg” mellem de to passagerer på midtersæderne – men hovedgærdet stikker så langt frem, at man ikke kan se den medrejsende i nabostolen. Foto: Henrik Baumgarten.

Mandag ved præsentationen af SAS’ første af otte bestilte Airbus A350XWB’er kunne de flere hundrede indbudte gæster som nogle af de første også se interiøret på Ingegerd Viking.

Præsentation af Ingegerd Viking var henlagt til Vilhelm Lauritzen-terminalen i Københavns Lufthavn – dermed skete fremvisningen af det nyeste SAS-fly i noget af det ældste stadigt virksomme i lufthavnen. Tirsdag fremvises flyet i Stockholm, onsdag er turen kommet til Oslo.

Flyet er på svensk register, SE-RSA, selv om alle A350’erne stationeres i Københavns Lufthavn. Flyet er opkaldt efter en svensk vikingeprinsesse, Ingegerd Olofsdotter, der levede for knap 1000 år siden.

SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, sagde under mandagens sammenkomst i Københavns Lufthavn til STANDBY.dk, at SAS ikke har planer om at udvide bestillingerne udover de otte bestilte og de fire, selskabet har option på.

Klik for stort format. Baren i business class på Airbus A350 byder på en række forfriskninger – flyet har hos SAS 40 sæder på business class. Foto: Henrik Baumgarten.

Mange nye kabinedetaljer
Der er allerede skrevet meget om SAS’ nye flybemaling, men den nye kabineindretning havde ikke før for alvor været fremvist.

Rundturen for de indbudte – SAS’ samarbejdspartnere, herunder fra store rejsebureau- og firmakunder – begyndte i bagenden af den nye A350.

Der er også i A350 et stort galley bagest i flyet – her er ligeledes det såkaldte crew rest-area, hvor op til seks af de ni kabinebesætningsmedlemmer kan ligge udstrakt og sove eller hvile med et gardin trukket for deres leje under de lange flyvninger til USA og Asien.

Klik for stort format. Cockpittet på Airbus A350 – SAS får i første omgang otte eksemplarer til sine langruter, hvor de udelukkende fra Københavns Lufthavn skal betjene ruterne til Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hong Kong, San Francisco og Los Angeles. Foto: Henrik Baumgarten.

Ved galleyet bagest i flyet er også et slags serveringsområde, hvor passagererne på Go og Plus kan hente forfriskninger uden at skulle ind i selve galleyet.

I alt har A350 i SAS’ konfiguration plads til 300 passagerer, 40 på business, 32 på Plus (premium economy) og de resterende 228 på Go, economy.

Farvetonerne på Go er lettere grålige toner, antracitgråt, var der én, der sagde.

Sædeopstillingen i de nye aerodynamiske stole er på economy er 3-3-3, pitchen er op til 31 tommer, hvilket stort set er fint nok til langbenede, mens det kniber med skulderpladsen.

TV-skærmene er større end på SAS’ nuværende langrutefly, sagde SAS-guiden; 11,6 tommer mod 8,9 i dag. Adgang til WiFi kan tilkøbes på Go – mens denne behagelighed er med i prisen på de to andre kabineklasser.

På SAS Plus – premium economy – er der en flystol mindre pr. række, her sidder passagererne 2-4-2 og med rigtig god benplads på hele 38 tommer, her vil kun en giraf klage over manglende benplads. De kan læne sædet lidt længere tilbage end på economy – og på Plus er der også en fodskammel samt TV-skærme på hele 13,3 tommer.

Klik for stort format. Ingegerd Viking, den første af SAS’ Airbus A350’ere, i Københavns Lufthavn mandag. Flyet er opkaldt efter en svensk vikingeprinsesse, Ingegerd Olofsdotter, der levede for knap 1000 år siden. Foto: Henrik Baumgarten.

Mini-område til business class
De 40 sæder på business class – i en fremadrettet 1-2-1 opstilling – er fordelt med 32 sæder i den store kabine – og så flyets mest hyggelige og intime område, et kabineområde med kun otte sæder.

Alle sæderne på business class har direkte adgang til de to gange, og sæderne kan omdannes til knap to meter lange fladsenge – og TV-skærmene er på 18,5 tommer, så man får det hele med.

Omvendt er der på SAS’ business class ikke en ”skillevæg” mellem de to passagerer på midtersæderne – men hovedgærdet stikker så langt frem, at man ikke kan se den medrejsende i nabostolen.

I business class-sektionen, der er adskilt af en egentlig væg ind til premium economy, ikke et fleksibelt gardin, er der også et bar- og opholdsområde med drikkelige og spiselige forfriskninger.

Det første SAS A350 bruges til rutetræning de kommende uge inden dets første planlagte egentlige langruteflyvning, fra København til Chicago den 28. januar.

Snart 1.000 bestillinger af A350
Sammenkomsten i Lauritzen-terminalen havde også deltagelse af en række SAS-leverandører – fra Airbus over Rolls-Royce, der leverer motorerne til det nye fly, til øl-, lakrids- og krydderi-leverandører og flere andre.
Laure de Sainte Foy, kommunikationschef for A350-programmet hos Airbus, sagde til STANDBY.dk, at flyfabrikken snart har 1.000 ordrer på flytypen.
“Ved udgangen af november havde vi 951 bestillinger; lige nu har vi leveret 330 eksemplarer til 41 flyselskaber verden over,” sagde hun.

Relaterede artikler:

Første SAS-fly i ny bemaling i passagertrafik

SAS med Airbus A350 til Billund

Ny langrute styrker SAS i Københavns Lufthavn