- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Skagen passerer milliardbeløb i turismeomsætning

Skagen er naturligvis det mest kendte varemærke i det nordligste Jylland, men under paraplyen Toppen af Danmark er der et godt samarbejde med Sæby og Skagen.

René Zeeberg, administrerende direktør i Turisthus Nord, der omfatter de tre nordjyske destinationer Skagen, Sæby og Frederikshavn. Foto: Turisthus Nord.

”I runde tal har Skagen årligt cirka en million kommercielle overnatninger i feriehuse og på hoteller, mens tallet er cirka det halve for Sæby og Frederikshavn,” siger René Zeeberg, administrerende direktør i Turisthus Nord, der omfatter de tre nordjyske destinationer, til STANDBY.dk

VisitDenmark er netop kommet med nye tal for turismeforbruget mellem 2014 og 2017. Talmaterialet er meget omfattende at bearbejde, derfor er tallene ikke nyere end fra 2017.

Men tallene viser i hvert fald, at for første gang brugte turisterne i 2017 over tre milliarder kroner i Skagen, Sæby og Frederikshavn. Det er en vækst i turismeomsætningen på 50 procent siden seneste opgørelse i 2014, viser de nye tal fra VisitDenmark.

”At vi for første gang har passeret tre milliarder kroner i årlig turismeomsætning er en nyhed, som jeg på vegne af turisterhvervet i Frederikshavn Kommune er meget stolt af. Det understreger, at alle i vores erhvervsliv –fra ishuset til museet, hotellet og campingpladsen – er i særklasse,” siger René Zeeberg.

Undervurderede turismens økonomiske betydning
Men der er ikke kommet 50 procent flere turister siden 2014. Så den væsentligste årsag bag stigningen i turistomsætningen er, at VisitDenmark, har revideret og opjusteret tallet for turisternes døgnforbrug.

”VisitDenmarks måleværktøj er blevet bedre, sådan at vi nu får et markant anderledes resultat end de foregående år. Døgnforbruget er ikke blevet ændret siden 2014, så derfor har man i de mellemliggende år undervurderet, hvor meget turismen betyder økonomisk,” siger René Zeeberg.

”Vi får nu et analyseresultat, som stemmer langt bedre overens med den lokale oplevelse, som vi har af turisternes forbrug her i Frederikshavn Kommune. Hvis man for eksempel holder sommerferie i Skagen, så er det nærmest som at være på storbyferie, fordi vi har så mange butikker og restauranter. Og det er altså dét, VisitDanmarks analyse nu opfanger bedre,” forklarer René Zeeberg.  

Få kommuner klarer sig bedre
Målt på den totale turistomsætning klarer blot fem danske kommuner sig bedre end Frederikshavn. Til gengæld er Frederikshavn med en stigning på 50 procent vinder, når det gælder vækst. Til sammenligning voksede turismeomsætningen i de andre nordjyske kommuner mindre. I Aalborg Kommune var væksten 18 procent og i Ringkøbing-Skjern 21 procent fra 2014 til 2017.

Væksten i omsætningen skal dog ikke kun forklares med et øget døgnforbrug hos turisterne. Af andre årsager peger René Zeeberg på en generel stor vilje til at investere i forbedringer og udvidelser af infrastrukturen og overnatningskapaciteten samt et øget fokus på kvalitetsoplevelser til gæsterne. Også krydstogtturismen sætter nye rekorder år efter år.

Og indsatsen med at sprede turisterne ud over hele året begynder at bære frugt: ”Vi har allerede tæt på udsolgt i sommermånederne, og derfor henter vi også stigende del af væksten i skuldersæsonen, faktisk indfinder 32 procent af vores hotelgæster sig i vinterhalvåret,” siger René Zeeberg og tilføjer:

”Den lokale forankring af turismeindsatsen i Frederikshavn Kommune er uvurderlig og det tætte samarbejde med erhvervslivet, foreningerne og de frivillige er en afgørende faktor. Vi tænker måske ikke over det til daglig, men den fælles indsats er fundamentet for de mange arbejdspladser, turismen skaber på vores destination.”

Relaterede artikler:

Direktør forlader ikonisk dansk badehotel

Kurs mod nye danske krydstogtrekorder

Anders And besøger Nordjylland