- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Svindel ved rejsekøb skal bekæmpes via nyt initiativ

Amadeus og Visa CyberSource indgår nyt samarbejde mod svindel ved køb af rejser – via den nye aftale overholder Amadeus' globale rejsebookingsystem EU's direktiv om betalingstjenester.

For at få bedre styr på EU’s direktiv om betalingstjenester – Payment Services Directive 2 (PSD2) – har reservationssystemet Amadeus nu indledt samarbejde med Visa CyberSource.

Initiativet skal sikre mere effektiv godkendelse af kunder og beskyttelse mod svindel – uden at påvirke betalingsoplevelsen. Samarbejdet gør det muligt for Amadeus at drage fordel af CyberSources kompetencer inden for styring af betalinger, godkendelse, kombineret med mere data, oplyser Amadeus i en pressemeddelelse.

Den Europæiske Centralbank anslår, at onlinesvindel med kreditkort beløber sig til knap ti milliarder kroner om året i Europa. Derfor kræver direktivet PSD2 og Regulatory Technical Standards (RTS) en såkaldt Strong Customer Authentication (SCA).

Amadeus har nu indledt et samarbejde med Visas betalingsplatform, CyberSource, for at tilbyde den globale rejsebranche nye funktioner til at håndtere betalinger og svindel, hedder det.

Samarbejdet skal hjælpe rejsebureauerne forberede sig på SCA (Strong Customer Authentication), reducere risikoen for svindel og minimere den potentielle indvirkning, det nye direktiv kan have på kundeoplevelsen.

Ifølge RTS skal betaleren kunne dokumentere sin identitet ved størstedelen af de elektroniske betalinger ved hjælp af mindst to af følgende metoder: Information om køberen ved eksempelvis PIN-kode, SIM-kort, mobiltelefon eller for eksempel fingeraftryk.

Kan dele data
For at hjælpe rejsebureauerne med at opfylde SCA-kravene, vil CyberSources godkendelsesløsning, 3-D Secure (3DS) 2, være integreret med Amadeus’ betalingsplatform.

CyberSources godkendelsesløsning 3DS 2 betyder blandt andet, at rejsebureauer og banker, der håndterer betalinger, kan dele mange flere data end tidligere, hvilket kan være til stor hjælp i forbindelse med risikovurdering.

”I en verden, hvor betalinger i stigende grad er mobile og rejsende forventer, at de kan betale med et enkelt klik, er det vigtigt, at rejsebureauerne tænker over den samlede kundeoplevelse, når de implementerer SCA,” siger Bart Tompkins, direktør for Payments hos Amadeus.

Relaterede artikler:

Hackerangreb stjæler kundedata fra stor hotelkæde

Hackere fandt hul i sikkerhed hos Amadeus

Mange bruger firmaets kreditkort til personlige køb