- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Tivoli fyrer hver femte medarbejder

Også Tivoli er hårdt ramt af coronakrisen. Det kommer nu til at koste cirka 20 procent af de ansatte deres arbejde. 440 helårs- og sæsonansatte opsiges, eller i alt 220 fuldtidsstillinger.

Tivoli, Danmarks største turistattraktion med 4,5 millioner besøgende i Haven sidste år, forventer i år et underskud på 100 millioner. Derfor kommer der nu en stor fyringsrunde. Det oplyser Tivoli torsdag i en fondsbørsmeddelelse.

Tivoli åbnede mandag i denne uge for sin sommersæson, over to måneder senere end planlagt. Tivoli har tidligere oplyst, at hver mistet åbningsdag koster forlystelsesparken cirka seks millioner kroner.

Myndighedernes restriktioner i forbindelse med coronakrisen har også givet Tivoli en række begrænsninger på sit aktivitetsniveau, herunder manglende mulighed for at holde FredagsRock og andre store begivenheder- Hertil kommer lavere kapacitet på forlystelser og spisesteder samt manglende udenlandske turister i København som følge af restriktioner i forbindelse med indrejse og overnatning i Hovedstaden, oplyser Tivoli og tilføjer:

”Dette skaber væsentligt forringede forventninger til Tivolis aktivitetsniveau, gæstetal og omsætning i de kommende år. Usikkerheden knytter sig særligt til udsigterne for en normalisering af den udenlandske turisme, som historisk har udgjort cirka 30 procent af Tivolis gæster.”

Tab på 100 millioner kroner
Tivoli skriver videre i sin fondsbørsmeddelelse, at det er vanskeligt at give konkrete forventninger til årets resultat. ”Men Tivoli kan ikke udelukke et underskud på op i mod 100 millioner kroner, trods de hjælpepakker, Tivoli har haft stor gavn af.”

Formanden for Tivolis bestyrelse, Tom Knutzen, siger:

”Situationen er alvorlig. Vi kigger ind i et 2020, hvor Tivolis gæstetal og omsætning er stærkt præget af, at der kommer langt færre udenlandske turister til København på grund af grænselukningen og restriktionerne for overnatning i Hovedstaden. Dette ser ud til også at række ind i de kommende år. Derfor det nødvendigt for Tivoli at foretage ændringer i organisationen for at nedbringe lønomkostningerne og dermed genskabe en bæredygtig forretning.”

“Tivoli er en stærk finansiel virksomhed”
Tivolis afgående administrerende direktør, Lars Liebst, siger: ”Tivoli har tabt mange penge under nedlukningen. Med de dystre udsigter for især turismen i denne og kommende sæsoner, har Tivoli brug for at tilpasse forretningen, så den passer til det lavere aktivitetsniveau.

Når der ikke kommer turister, som normalt udgør 30 procent af vores gæster, så oplever vi en væsentlig nedgang i omsætningen. Det berører os dybt, at det er blevet nødvendigt at sige farvel til så mange dygtige og loyale medarbejdere.”

På pressemøde sidste torsdag, forud for genåbningen, sagde Lars Liebst til STANDBY.dk: ”Tivoli er en stærk finansiel virksomhed, der godt kan stå coronakrisen igennem. Store dele af rejsebranchen er i stormvejr, men Tivoli er et skib der er boltet godt sammen.

Mange restauratører i Tivoli er i problemer som følge af coronakrisen. Vi gør, hvad vi kan for at hjælpe, men vi ser ind i en periode, hvor det bliver op ad bakke og næsten ingen udenlandske turister. De er under normale forhold cirka 30 procent af vores gæster,” sagde Lars Liebst.

Tivoli indleder nu drøftelser med faglige organisationer og beskæftigelsesråd efter gældende regler. De konkrete afskedigelser finder sted senere i denne måned, oplyser Tivoli.

Relaterede artikler:

”Vi er i stormvejr, men Tivoli er godt boltet sammen”

8.200 gæster i Tivoli på samme tid

Massefyringer i SAS rammer dansk turisme hårdt