På fire primære transportstrækninger i Sverige, hvor fly og tog konkurrerer, er toget billigst. Det siger i hvert fald ny analyse fra de svenske jernbaner, SJ. Indenrigsflytrafik i Sverige 39 pct. nede.
Toget på svensk indenrigs har såvel større udbud af afgange som lavere priser end flyet. Det siger ny rapport med trafikdata fra KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, skriver de svenske jernbaner, SJ, i en pressemeddelelse.
Analysen – der dog er fra sidste år og som er skrevet af to SJ-medarbejdere – sammenligner trafikdata fra fire svenske, primære strækninger, hvor toget og flyet konkurrerer. De fire strækninger er:
Göteborg–Stockholm
Malmö–Stockholm
Sundsvall–Stockholm
Umeå–Stockholm
Den gennemsnitlige pris for en ombooknings-mulig flybillet på økonomiklasse var, afhængig af strækningen, mellem 2,4 og 4,5 gange dyrere end den tilsvarende togbillet, på anden klasse med SJ.
Udarbejdet af SJ
I pressemeddelelsen står der, at rapporten er udarbejdet af to medarbejdere med relation til SJ: Peter Kraméus, kommunikationsstrateg hos SJ, og Gunnar Alexandersson, rådgiver for SJ og transportforsker på Handelshögskolan i Stockholm.
De siger i pressemeddelelsen: ”En flybillet på økonomiklasse, der kunne ombookes på strækningen Gøteborg-Stockholm, kostede i snit 1.936 svenske kroner – ifølge data fra KTH. Den samme billet hos SJ kostede 746 svenske kroner.”
Det påpeges også, at den samlede transportpris stiger yderligere når der medregnes prisen på transport fra centrum af afrejsebyen til lufthavnen og fra ankomstlufthavnen til centrum af byen.
Men flyet kan godt slå togpriserne – det sker når de laveste priser sammenlignes på samme rejsedag, uanset billettype – hér var det billigere at flyve til Stockholm fra såvel Göteborg som Malmö, oplyses det. Det tilføjes dog, at flyselskabet med disse billige priser ikke mere er i markedet, formentlig er der tale om Braathens Regional Airlines, der i dag samarbejder med SAS på svensk indenrigs.
Hele SJ-rapporten kan læses via dette link.
Svensk indenrigstrafik på vej mod halvering
Indenrigsflytrafikken i Sverige faldt i 2024 med 39 procent i forhold til 2019. At SAS den 1. januar i år igangsatte aftalen med BRA om at overtage selskabets indenrigsruter og flytte dem fra Bromma-lufthavnen til Stockholm-Arlanda, har ikke gjort noget godt for den dødsspiral, som svensk indenrigsflyvning befinder sig i.
Det skrev Check-in.dk forleden.
Første kvartals passagertal i år ligger mere end 44 procent under niveauet for samme periode i 2019, året før pandemien. Og det dokumenterer det dramatiske fald, der er fortsat siden flyskam blev et begreb, og nye rejse- og mødevaner blev en realitet efter pandemien.
I 2024 var indenrigspassagererne fortsat ikke vendt tilbage til flyene, og samlet var der 7,5 millioner rejsende på indenrigsruterne til og fra Swedavia-lufthavnene. Det er betydeligt under tallet for 2019, hvor næsten 12,4 millioner passagerer havde købt billet til indenrigsflyene. Et fald på 39 procent i løbet af blot fem år.
Relaterede artikler:
Choktal: Svensk indenrigstrafik på vej mod halvering