- STANDBY.dk - https://standby.dk -

TUI-fly ”sunket i jorden”

Uheldet skete i lørdags da en af TUI fly Netherlands tre Boeing B787-8 Dreamliners skulle flyve passagerer fra lufthavnen Bonaire Flamingo International Airport på en af de hollandske caribiske besiddelser, den caribiske ø Bonaire, til Amsterdam som flight OR394.

Ifølge hjemmesiden aviation24.be blev Boeing 787-8’eren med den hollandske registrering PH-TFM ved pushback skubbet så langt tilbage, at det ene af de to sæt hovedhjul sank ned i den varme asfalt i lufthavnen på den sydcaribiske ø.

Ingen af de 305 passagerer eller besætningsmedlemmer kom til skade ved uheldet, skriver lokale caribiske medier. Efter hændelsen blev flyet uden problemer trukket op fra asfalten. Herefter blev flyet inspiceret og det blev besluttet, at det skulle flyve den korte strækning til naboøen Curacao for en grundigere inspektion.

Flyet var ankommet fra Aruba og skulle på Bonaire tage de sidste passagerer ombord inden flyvningen tilbage til Amsterdam.

Passagererne blev efterfølgende sendt videre med andre fly, så det uheldsramte fly kun skulle flyves til Curacao af besætningen, skriver caribiske medier.

Den også hollandske besiddelse Aruba udgør sammen med Bonaire og Curacao de såkaldte ABC Islands, der ligger tæt på Venezuela på det sydamerikanske fastland.

Jos Hillen, direktør for Bonaire Airport, siger at lørdagens hændelse skal undersøges nærmere. Da han tiltrådte sidste sommer sagde han, at lufthavnen stod foran en række vedligeholds-projekter, der skulle have været sket for længe siden.

TUI Aviation tæller fem europæiske primært charterflyselskaber i henholdsvis Storbritannien, Tyskland, Sverige (TUIfly Nordic), Holland og Belgien. Samlet har luftfartsdivisionen i TUI 150 fly, herunder 25 til langruterne, primært Boeing 787 Dreamliner.

Næsten 1.000 Dreamliners på vingerne
Det var i øvrigt sidste år ti år siden Boeing havde første testflyvning af sin nyeste langrutemodel. Den første B787 Dreamliner blev leveret til et flyselskab i 2011 – og i dag flyver foreløbig knap 1.000 eksemplarer verden over for over 80 fly- og leasingselskaber.

Noget af det unikke ved Dreamlineren er, at det er delvist bygget af såkaldte kompositmaterialer, navnlig selve flykroppen. Det gør flyet lettere – og dermed mindre brændstoftørstigt og forurenende end flytyper primært bygget af metaller. B787 bruger således cirka 20 mindre brændstof end B767, som Dreamlineren blandt andet skulle afløse.

B787 findes i tre versioner, B787-8, B787-9 og B787-10 – og har i toklasses versioner plads til fra cirka 240 til 330 passagerer.

Boeing har snart bestillinger på 1.500 eksemplarer af B787. Flytypen har indtil nu haft over 420 millioner passagerer, oplyser Boeing. Boeing skruer i dag 14 eksemplarer sammen om måneden af B787 sammen i Everett ved Seattle samt i samlefabrikken ved North Charleston i delstaten South Carolina.

Relaterede artikler:

TUI: Vi får ikke B737 MAX på vingerne resten af året

Caribisk destination lukker nordisk kontor

10 år med Dreamlineren