Den første testflyvning af en Boeing B787 letter i december 2009 fra Everett ved Seattle – foreløbig flyver over 900 eksemplarer af typen. Pressefoto: Boeing.

10 år med Dreamlineren

Det er ti år siden Boeing havde første testflyvning af sin nyeste langrutemodel. Den første B787 Dreamliner blev leveret til et flyselskab i 2011 – og i dag flyver foreløbig knap 1.000 verden over.

Også Boeing B787 Dreamlineren har haft sine børnesygdomme, men fungerer i dag generelt upåklageligt for over 80 fly- og leasingselskaber verden over.

Klik for stort format. En Boeing B787-10 til Singapore Airlines, søsætningskunde for denne version af typen, på vej gennem samlefabrikken hos Boeing. Pressefoto fra Boeing: Josh Drake.

Den allerførste testflyvning skete 15. december 2009 fra en af Boeings primære samlefabrikker, Everett nord for Seattle. Her samles blandt andet også Boeing B747 og B777.

Starten af den første Dreamliner-testflyvning, en B787-8, blev overværet af over 12.000 Boeing-ansatte og indbudte gæster.

Den oprindelige plan for B787 var, at testflyvningen skule have været to år tidligere, men programmet blev af flere årsager forsinket, blandt andet udfordringer med noget af vingesystemet samt problemer med den valgte motortype.

Navnlig de seneste år har motortypen Rolls-Royce Trent 1000 givet problemer, hvilket har betydet aflyste flyvninger hos selskaber som British Airways, Norwegian, og Air New Zealand, da motorerne skulle inspiceres.

Letvægtsfly
Men to år efter den første testflyvning, blev den første Dreamliner i 2011 leveret til søsætningskunden, det japanske Star Alliance-medlem ANA, All Nippon Airways. Dette kalder Boeing for EIS: entry into service.

Noget af det unikke ved Dreamlineren er, at det er delvist bygget af såkaldte kompositmaterialer, navnlig selve flykroppen. Det gør det lettere – og dermed mindre brændstoftørstigt og forurenende end flytyper primært bygget af metaller. B787 bruger således cirka 20 mindre brændstof end B767, som Dreamlineren blandt andet skulle afløse.

Ligeledes har kompositkroppen betydet at flyet kunne få større vinduer end normalt på et passagerfly; hertil kommer at flyet kan have en højere luftfugtighed, hvilket er godt for velbefindende for passagerer og besætningsmedlemmer; flytypen har blandt andet også ekstra store hattehylder og LED-belysning samt flere andre nye features.

B787 findes i tre versioner, B787-8, B787-9 og B787-10 – og har i toklasses versioner plads til fra cirka 240 til 330 passagerer.

Boeing har snart bestillinger på 1.500 eksemplarer af B787 fra cirka 80 kunder. Flytypen har indtil nu haft over 420 millioner passagerer og ifølge Boeing betydet åbning af foreløbig over 250 nye flyruter. Boeing skruer i dag 14 eksemplarer om måneden sammen af B787 sammen i Everett samt i samlefabrikken ved North Charleston i delstaten South Carolina.

Mange store kunder
Med udgangen af november var der leveret 918 eksemplarer af B787 – og afgivet ordrer på lige under 1.500. De største kunder er japanske ANA, der har bestilt 83 og foreløbig modtaget 71, Etihad Airways der har fået 37 af sine 71 bestillinger og American Airlines, der har 42 af 67 bestilte.

Øvrige flyselskaber med over 50 ordrer på B787 er United Airlines og Qatar Airways. Største kunde i Europa er British Airways, der har 30 af 42 bestilte, Air France KLM med 13 af 25 bestilte og Lufthansa med 20 i flåden. Norwegian har modtaget 11 af 16 bestilte eksemplarer.

Relaterede artikler:

Boeing leverer B787 Dreamliner nummer 787

VIP-kunde køber to Dreamliners for milliardbeløb

50 år med jumbojetten