- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Undersøgelse: Rejsebureauer ser nye forretningsveje

To ud af tre rejsebureauer søger som følge af coronakrisen nye muligheder. Analysen åbner for gentænkning af turisme med afsæt i bæredygtighed og innovation, mener rejseportal.

Coronakrisen har sat dybe, varige spor i erhvervslivet, og turistbranchen er ingen undtagelse. Det kan tydeligt mærkes på bundlinjen for mange rejseselskaber og turistoperatører, hvor over 75 procent af dem melder om en omsætning på under 25 procent sammenlignet med før COVID-19.

Det viser i hvert fald en stor undersøgelse foretaget af den internationale rejseportal Bookmundi, der via et online spørgeskema har spurgt 1.500 pakkerejseselskaber over hele verden om konsekvenserne ved coronapandemien og forventningerne til fremtiden. Over 1.000 rejsebureauer har svaret. Pressemeddelelsen fra Bookmundi oplyses ikke, om der er danske rejsebureauer involveret i undersøgelsen.

Og resultaterne af undersøgelsen er alarmerende, mener Rasmus Juul-Olsen, administrerende direktør for Bookmundi.

Han siger i pressemeddelelsen: ”COVID-19 har disrupted den internationale handel, og rejseindustrien er blandt de fem værst ramte brancher. Vores undersøgelse taler for sig selv – her mere end 18 måneder efter COVID-19 startede, rapporterer mere end 75 procent af turistoperatører et omsætningsniveau, der stadigvæk er mindre end 25 procent af deres ”normale” pre-COVID-19 omsætning. Det er meget skræmmende tal.”

Mange i turistbranchen søger nye veje
Som følge af de økonomiske konsekvenser er to tredjedele af turistoperatørerne nu begyndt at udforske nye forretningsveje uden for rejsebranchen.

“Jeg er chokeret over, at så mange som 66 procent af operatørerne nu er begyndt at udforske forretningsmuligheder uden for rejsebranchen – et tal der viser hvor meget bekymring og hjælpeløshed, rejsebranchen har befundet sig i under pandemien,” siger Rasmus Juul-Olsen.

Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, mener Rasmus Juul-Olsen. Han peger blandt andet på de indsatser og bæredygtige løsninger, turistoperatører er begyndt at implementere for at tiltrække fremtidens turister.

“Der er dog lys for enden af tunnelen – hvad enten det er Chile, Nepal og så videre, som nu endelig igen tillader færdigvaccinerede turister at rejse ind igen uden karantæneophold; turistoperatører, der under COVID-19 har forbedret deres hjemmesider og produkter; en stigende opmærksomhed på og implementering af bæredygtige rejser; og måske endda et boom i virtuel turisme,” forudser Rasmus Juul-Olsen.

Hele undersøgelsen med mange flere informationer kan ses via dette link.

Relaterede artikler:

Rejsebureau sadlede om midt under coronakrisen

21 store danske rejsebureauer krakket

Rejsebureauer taber stadig flere klagesager

Danmark får stort nyt rejsebureau

Flere brancheaktører vil købe danske rejsebureauer